mediacatEn ple compte enrere per la primera gran onada de consultes per la independència diverses veus alerten del tractament a “mig gas” que està dedicant TV3. Un fet que s’exemplifica amb la decisió de no dedicar cap programa monogràfic sobre el debat a l’entorn de la independència fins a l’endemà del 13-D. Aquest fet contrasta amb la presència de molts mitjans internacionals que des de fa dies graven reportatges sobre la preparació dels referèndums.

Un reportatge de la BBC a Osona i a Tàrrega, un altre de France 1 a la capital de l’Urgell així com la presència de la cadena francoalemanya Arte a Ripoll per copsar la preparació de la consulta són alguns dels exemples de l’atenció que els mitjans internacionals dediquen a les consultes del 13-D. I és que a nivell internacional esdevé rellevant no només un possible procés d’independència en el si d’un estat pertanyent a la Unió Europea sinó l’autoorganització ciutadana a municipis i comarques. Fins i tot el consol general dels Estats Units a Barcelona, Greggory D. Crouch, explicava al Diari de Girona que veu amb “molt interès” el fenomen i considera que “la gent té dret a expressar-se políticament i els referèndums són una forma d’expressió política”.

Un dels punts que centra major atenció és la comarca d’Osona on hi haurà consultes a 34 dels 51 municipis i on podrà votar el 95% de la població de 16 anys o més. Al centre de premsa ja s’hi han acredit 141 periodistes entre els quals diversos d’internacionals: la BBC, la Radio Televisió de Luxemburg, els diaris francesos Le Monde i Liberation, l’agència France Press o la revista política Proceso de Mèxic. El director d’Osona.com –diari digital que ha fet el “salt” al paper amb una edició especial que es posiciona pel “sí”considera el resultat de Vic clau “per les possibilitats que té Catalunya d’avançar cap a la independència”. Segons Macià “això ho tenen decidit els principals partits polítics catalans; ho demostra l’interès dels mitjans de comunicació internacionals i les institucions europees i es respira entre les autoritats espanyoles”.

TV3 deixa el monogràfic per l’endemà
Mentrestant TV3 ha fet un seguiment molt escàs de la campanya prèvia al 13-D només amb alguna peça al cap de setmana sobre el vot anticipat o aquest dimecres sobre la presentació de Barcelona Decideix! A tall d’anècdota, la setmana passada El 9 Nou explicava en la seva secció de curiositats que la càmera de TV3 del programa El Temps havia canviat el seu angle de visió fins aconseguir que cap de les pancartes que des de la plaça Major animen a votar el 13-D fossin visibles.

La poca atenció de la televisió publica contrasta amb altres mitjans de paper com l’Avui o El Punt que hi dediquen cada dia un espai de dues o tres pàgines i la gran cobertura de digitals com VilaWeb, NacióDigital o el directe!cat. En canvi La Vanguardia i El Periódico continuen amb un silenci total.

Precisament aquest darrer mitjà informa de la resposta que el defensor de l’audiència de TV3, Carles Pérez, ha fet a les peticions per celebrar un debat monogràfic sobre la independència. De fet Pérez no ha respost a la pregunta i s’ha limitat a informar que “tots els programes es fan ressò de l’actualitat seguint criteris informatius que tenen en compte entre altres l’actualitat, la proximitat, la transcendència social, la pluralitat des de tots els seus vessants i la novetat”. I que aquests mateixos criteris s’aplicaran “òbviament” en el cas de les consultes.

Fa uns dies el mateix directe!cat va explicar que TV3 no dedicaria el programa de debat fins a l’endemà de les consultes a l’Àgora. D’aquesta manera ha evitat tractar el tema de la independència -com demana un grup de 5.600 persones al Facebook– tant al nou programa Banda Ampla com al mateix Àgora abans del 13-D.

3 Comentaris