presentacióAhir es presentava a la sala d’actes del Consell Nacional de Joventut el desè informe monogràfic de Mèdia.cat, que porta per títol ‘El tractament mediàtic de les propostes de la societat civil en campanya electoral’. L’estudi analitza les iniciatives i els missatges que van fer deu entitats representatives de l’àmbit civil durant la campanya electoral de les darreres eleccions catalanes del 28 de novembre i l’impacte que van tenir en els mitjans de comunicació.

A l’acte de presentació hi ha participat Joan Canela, autor de l’informe; Joan Vila i Triadú, president del Grup Barnils; Albert Balanzà, cap de la secció de Ciutats, Emergències i Temes del diari Ara i periodista especialitzat en política catalana i algunes de les entitats participants de l’informe.

En una breu presentació de l’acte, Joan Vila ha volgut destacar la voluntat de l’Observatori de buscar “complicitats i sinergies amb la societat civil”, en especial amb les seves formes organitzades, i recollir-ne les seves percepcions en relació als mitjans de comunicació.

L’autor de l’informe, Joan Canela ha dit que si bé les entitats participants a l’informe van oferir una radiografia molt diversa de com s’organitzen per incidir en campanya electoral, totes elles veien pràcticament nul·la la seva capacitat d’influència als mitjans de comunicació durant la campanya electoral. Canela creu que el problema és que “els mitjans marquen l’agenda i no hi ha feedback”, per la qual cosa, les organitzacions no només es veuen relegades a les necessitats del mitjà sinó que també veuen com “se’ls simplifiquen els debats”. Per Canela, l’altra conclusió de l’informe és que les entitats s’han de reestructurar i tenir una estratègia comunicativa clara. L’aprofitament de les noves tecnologies i els mitjans propis per construir la comunicació directa amb la societat, marcar una agenda pròpia, la constància i la priorització d’actes visibles, són alguns dels consells amb que clou l’informe.

El periodista del diari Ara, Albert Balanzà, ha volgut començar la seva intervenció amb una frase que Antoni Bassas va escriure a la revista del Col·legi de Periodistes per reflectir el clima de les campanyes electorals: “O periodisme o eleccions”. Balanzà ha matisat que durant la campanya electoral no només les entitats no hi tenen lloc, sinó que tampoc els partits extra parlamentaris troben forat mediàtic. “Els partits no es fien dels periodistes”, ha dit Balanzà, i “per això ens marquen blocs electorals”. Per això, Balanzà ha recomanat a les entitats buscar “l’efectisme i les accions impactants” per tal buscar visibilitat i que la gent es faci la pregunta de “qui són aquesta gent”. Balanzà també ha fet autocrítica i ha afirmat que els periodistes “estem en un procés de reinvenció” i que estan sortint noves idees inclusives més enllà dels partits perquè “el lector vol aprendre coses i sentir-s’hi reflectit”. En referència al contacte dels periodistes amb aquestes organitzacions, Balanzà ha reconegut que “hem d’acostumar-nos a llaurar llavors més enllà d’escriure la pàgina en blanc de cada dia”. Finalment, el també director de l’Independent de Gràcia, ha aconsellat a les organitzacions que facin sentir la seva veu abans de la campanya electoral perquè és quan l’impacte serà més efectiu.

En el debat obert amb les entitats participants a l’informe, la responsable de premsa de Comissions Obreres de Catalunya, Dolors Llobet, ha criticat que moltes vegades “només podem posar el titular a la notícia” i que aquesta esquematització simplifica temes molt més complexos. Per Elena Serrano, del Fòrum Català d’Atenció Primària, el desconeixement polític dels temes que tracten les entitats es veu reflectit en una “sensibilitat 0” cap al treball de l’entitat que, però, va “fent camí poc a poc” per donar-se a conèixer. Imma Fuyà, presidenta de la FAPAC, ha volgut criticar que els mitjans “ignoren la societat civil més enllà de les campanyes electorals” i ha demanat als periodistes que “facin l’esforç” de tenir-los més en compte. A més, ha destacat que “no hi ha empatia, cal conèixer amb qui parles”, ha dit Fuyà en referència al fet que moltes vegades els periodistes volen arreglar en una trucada el que haurien de fer amb tres. Per Miquel Andreu, cap de premsa del CNJC, la clau és “treballar per la base i deixar de batallar pels mitjans”, perquè el treball de les entitats va molt més enllà de sortir o no als mèdia. Rai Barba, cap de comunicació de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social, ha conclòs que cal “un debat intern de les entitats per saber com són els mitjans”, perquè des de la societat civil també hi ha un gran desconeixement sobre com treballen.Informe societat civil i campanya electoral_v3b