Ahir La Razón dedicava la seva portada i un ampli reportatge als resultats de la darrera enquesta electoral realitzada per l’empresa NC Report del que s’han fet ressò nombrosos mitjans del país. Els seus resultats no es diferencien gaire de la majoria d’enquestes publicades per diferents mitjans, que apunten a una còmoda majoria del PP, encara que en el seu cas el desastre socialista és una mica més profund i la popularitat de Mariano Rajoy una mica més elevada que a la mitjana.

El problema, però, en aquest cas, no és els resultats de l’enquesta –que com passa altres vegades no compta amb cap fitxa tècnica,- sinó qui les fa. La Razón encarrega tots els seus estudis d’opinió a l’empresa NC Report de la que algunes vegades s’ha posat en dubte la seva existència mateixa. El primer en investigar el cas va ser el bloc “El sociólogo Irreverente”, qui al maig del 2010 va arribar a la conclusió que “després d’un parell d’hores de recerca confirmem que [NC Report] ni té web, ni està associada a l’Associació Nacional d’Empreses d’Investigació de Mercats i Opinió (Aedemo), ni té ningú associat a l’Associació Espanyola d’Estudis de Mercat, Màrqueting i Opinió, ni està registrada, almenys amb aquest nom, en el registre mercantil”. I continua: “només trobem tres fonts que ens diguin que NC Report existeix: les notícies de les enquestes de La Razón, la notícia d’una enquesta que va fer per l’agrupació local del PP de Jaén i una altra per l’agrupació local del PP de Segorb”.

Un any i mig després NC Report ja té pàgina web, és troba al registre mercantil i té una associada a  l’Aedemo, però els dubtes sobre la seva existència més enllà de ser una tapadora legal persisteixen. Al seu web no figura cap client ni hi destaquen cap feina que hi hagin fet, sinó que es limiten a penjar un text traduït d’una associació internacional d’estudis d’opinió i unes gràfiques sobre intenció de vot sense gaire especificacions. Tampoc hi figura cap directiu ni responsable més enllà d’un nom a qui demanar informació. Uns fets que contrasten amb, per posar un exemple, tota la informació que proporciona el web de l’empresa Sigmados o la presència professional del catedràtic Julián Santamaría a l’Instituto Noxa Consulting. Una nova recerca no troba cap vinculació de NC Report amb cap altre client que no sigui La Razón.

Pel que fa al registre mercantil, NC Report va ser constituïda el 7 de setembre de 2010 –quatre mesos després de la investigació del blocaire i tres dies abans que es donés d’alta el domini web– amb un capital de 3.006 euros, una única sòcia i administradora –qui s’associaria dos mesos després a l’Aedemo- i una seu social a Cullera. No consta que tingui cap empleat ni que hagi realitzat cap activitat des de llavors. L’adreça correspon a una zona residencial de Cullera i el telèfon que figura al web de l’empresa remet a una altre telèfon que ningú respon. Tampoc des de La Razón han volgut oferir cap altra forma de contactar amb l’empresa.

Tot i aquesta informació, el fet que La Razón s’inventi directament les enquestes seria molt greu i és possible que hi hagi altres explicacions a aquests fets, com que es tracta d’una empresa molt petita creada expressament des de La Razón -encara que estranyament no treballa per als altres mitjans del grup. Però aquesta no és la primera vegada que aquest diari és acusat d’utilitzar empreses fantasma per plasmar en format enquesta el titular que voldria per la seva editorial. El 2007 alguns blocaires van investigar l’empresa Iberconsulta que llavors realitzava les enquestes per a La Razón. El resultat va ser una web sense cap informació corporativa, un apartat de correus (de Cullera també) i un telèfon mòbil amb les trucades entrants restringides. A pesar d’unes amenaces de demanda legal al servei d’agregació de notícies Menéame.net per difondre la història, l’empresa va deixar de treballar per La Razón poc després i des de llavors ha desaparegut.

A més de les enquestes electorals, NC Report ha realitzat altres estudis d’opinió per a La Razón, amb resultats que sempre han coincidit amb l’ideari de la capçalera. Així, coincidint amb la visita del Papa a Madrid aquest agost, el diari publicava una enquesta on s’afirmava que “el 70% [dels entrevistats] asseguren que la fe ajuda a enfrontar-se als problemes vitals” davant més d’un 50% que es troba “defraudat” pel 15-M. A finals del mateix mes, un altre estudi situava els hereus a la Corona espanyola com els “més elegants” de l’Estat.