Els mitjans de dretes valencians i espanyols estan decidits a desacreditar el moviment estudiantil valencià al preu que sigui i per a aconseguir-ho no han dubtat en recórrer, fins i tot, a la mentida. Aquestes són alguns dels enganys, tergiversacions i inexactituds més recurrents difoses per diaris com Las Provincias, La Razón, ABC o La Gaceta.

1. El primer a obrir foc va ser l’ABC ja al mateix 19 de febrer, quan va afirmar que s’estaven “investigant la promesa d’aprovats a canvi d’anar a les manifestacions” en un article en què no cita ni una sola font d’un bàndol o l’altre. A pesar de la gravetat de les acusacions, ni el mateix diari ha optat gaire per insistir en aquesta línia.

2. Un dels arguments que més s’han repetit per demostrar la “mà negra” rere les manifestacions és que el domini web primaveravalenciana.com va ser registrat dissabte 18, “abans de les protestes”. Un “descobriment” publicat a Las Provincias el 22 de febrer i repetit després a altres mitjans i també per molts piuladors. El problema de la tesi és que els talls de trànsit davant el Lluís Vives havien començat el 13 de febrer i la primera càrrega que genera el moviment massiu va ser el 15. Divendres 17 centenars de persones havien patit contusions –entre elles la diputada de Compromís Mònica Oltra- després de dures càrregues successives, tant davant l’institut, com de la comissaria i la Ciutat de la Justícia. El mateix diari valencià havia publicat aquestes notícies.

3. Per demostrar la “politització” de les protestes, La Razón assegura que el Lluís Vives tenia calefacció i 82.000 euros en un compte corrent. Alts càrrecs de la Generalitat han arribat a dir que les retallades en ensenyament “encara no s’han notat”. En realitat ningú ha dit que el Lluís Vives en concret no tingués calefacció sinó que aquest ha estat l’exemple que il·lustrava la precarietat de l’ensenyament públic valencià i fins i tot Alberto Fabra va dir que sentia “vergonya”. Però més enllà d’aquests casos extrems l’educació pública valenciana fa anys que està en contínues retallades que inclouen la no substitució de les baixes, l’augment de la ràtio d’alumnes per aula o l’eliminació de classes de reforç entre d’altres. Segons denuncien els sindicats de docents, sols en el curs 2010-11 es van perdre entre 1.200 i 1.500 llocs de treball en el sector. El passat 21 de gener desenes de milers de persones ja s’havien manifestat pel centre de València per l’estat de l’ensenyament públic. La majoria dels 82.000 euros que té l’IES Lluís Vives corresponen als pagaments efectuats per la Conselleria després de les manifestacions.

4. En una portada especialment contundent, l’ABC assegura que “no hi va haver hospitalitzacions”. En realitat desenes de persones han passat per l’hospital i el dilluns fins i tot algunes televisions van mostrar com una noia era evacuada de les càrregues amb ambulància. Ja abans hi havia hagut altres estudiants amb grapes al cap o els braços enguixats, tal com van explicar molts mitjans, inclosa La Gaceta.

5. En una descripció molt detallada, La Gaceta tracta de demostrar que les manifestacions eren violentes i que la policia es “va veure obligada a intervenir” i assegura, cintant sols informes policials, que es van llençar ampolles, pals i llambordes. A banda de la dificultat de trobar una llamborda al carrer Xàtiva, no hi ha una sola imatge d’aquests fets entre els centenars de fotografies i vídeos que corren per la xarxa. La mateixa policia –que ha filtrat els seus informes i atestats mèdics- va filmar les protestes des d’un helicòpter no ha aportat cap imatge en aquest sentit. L’única fotografia que hi ha és la d’un contenidor d’escombraries encès a primera hora de la nit de dilluns 20, després de vuit hores de càrregues policials. Alguns manifestants asseguren, sense poder demostrar-ho, que van ser infiltrats policials, però sigui com sigui el fet és totalment anecdòtic i aïllat.

6. ABC fins i tot publica un resum dels informes mèdics dels 21 policies presumptament ferits per manifestants. Encara que cap agent va ser hospitalitzat, aquests sí que es consideren ferits. Cal destacar que almenys tres de les ferides són tendinitis en les mans, generalment provocades per l’excessiu ús de les porres.

7. Per demostrar que les protestes estan organitzades per “professionals de l’algarada”, La Razón publica que dos dels detinguts tenen antecedents. Altres diaris com ABC tracten de demostrar que no eren estudiants de secundària, ja que “sols” vuit dels 43 detinguts eren menors. Però el cert –i segons el mateix ABC– 29 dels arrestats tenen fins a 24 anys, una xifra normal tenint en compte que els universitaris es van sumar a la protesta des del segon dia. Altres dades, com que menys d’un 10% dels 300 identificats es troba en edat escolar són directament falses.

8. La Razón tracta de desacreditar l’enorme quantitat de material gràfic que retrata la violència policial d’aquests dies dedicant un article sencer a la història d’una fotografia que va córrer com si hagués estat presa a València i que en realitat és d’uns fets anteriors a Torrejón de Ardoz (Madrid). Però aquest no va ser un descobriment dels periodistes d’aquest diari, sinó que van ser piuladors simpatitzants del moviment els que van alertar del fet i van demanar que no es confongués la gent. La gran majoria de fotografies i vídeos sí que han estat presos durant el dilluns 20.

9. Avui mateix el diari de Planeta dedica la portada a un manual de guerrilla urbana que segons ells “seguien els manifestants”. És cert que un piulador va enviar un enllaç a un autoanomenat “manual d’avalots”, però ningú el va replicar ni pràcticament va circular. És més, el text es va enviar el mateix 20 de febrer, l’últim dia que hi va haver càrregues, una mica tard perquè cap manifestant el llegís o n’apliqués algun dels seus consells.

10. La portada de Las Provincias d’avui informa que la Federació Valenciana d’Estudiants ha vist reduïdes les seves subvencions en un 88% en els darrers dos anys, deixant entendre que les protestes en realitat reclamarien diners per a l’entitat i no per a l’ensenyament públic. Una afirmació extremadament arriscada, tenint en compte que fins que no van començar les mobilitzacions aquesta era una entitat totalment desconeguda per la majoria d’estudiants i que no ha tingut una presència visible en les darreres manifestacions per l’ensenyament públic. Com podria una associació sense base social treure tanta gent al carrer?