Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La majoria de mitjans s’han fet ressò avui dels 300 milions d’euros de beneficis “per Barcelona” que ha deixat el Congrés Mundial de Mòbils (MWC en les sigles angleses en què és més conegut) que avui acaba. Tots els articles s’han limitat a repetir les xifres ofertes per l’organització de forma acrítica i, en molts casos, sense desglossar com s’ha fet el càlcul ni especificar qui són exactament els beneficiaris d’aquesta pluja de milions que tocarien a 200 euros per habitant.

La Vanguardia és qui ha publicat l’article més complet, on inclou detalls com que el MWC ha tingut 70.000 visitants dels quals 3.500 eren “alts executius”, 2.400 stands, una ocupació hotelera que ha fregat el complet durant aquests dies i que es mantindrà fins al 70% fins diumenge i un increment del 13% dels passatgers del Prat inclosos 200 jets privats. La mateixa organització del MWC calcula que el benefici per Barcelona serà de 3.500 milions d’euros els propers sis anys.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Pel que sembla, aquests diners serien per al sector turístic i l’organització de la fira per si mateixa i la xifra no inclouria els contractes que hagin pogut fer empreses catalanes –que a més podrien fer igualment desplaçant-se al congrés fos on fos-. Sense posar en dubte les bondats de l’esdeveniment, però, tampoc cal assumir en un titular unes xifres que bé podrien estar inflades.

Segons les pròpies dades del MWC, hi havia 2.400 stands de 1.500 empreses. El preu mitjà d’un stand en un congrés d’aquest tipus –el web del MWC no inclou les tarifes d’aquest esdeveniment en concret- són d’uns 15.000 euros, el que significa 36 milions que inclouen el lloguer de l’espai, muntatge, llum, etc. Això deixa 264 milions a repartir entre 70.000 visitants –o 67.000 segons fonts més concretes- o sigui 3.771,4 euros per visitant, inclosos els locals, i sense comptar algunes despeses com el bitllet d’avió de la qual sols la part de taxes aeroportuàries es queda a la ciutat, o més ben dit a AENA. Comptant que dels 70.000 visitants “només” 3.500 eren alts executius costa de creure que la mitjana de despesa per persona hagi rondat els 940 euros, o sigui 235 diaris.

De fet, segons un estudi de l’Ajuntament de Barcelona, la despesa del turisme estranger –que inclou els visitants a fires i congressos- el 2007 va ser de 1.428.910.589 euros. Un altre informe del mateix ajuntament, el 2010 van venir a Barcelona 7.133.524 turistes (de qualsevol nacionalitat) que van sumar 14.047.396 pernoctacions. Tenint en compte que els darrers anys han estat de crisi es pot deduir que aquestes xifres no han pujat gaire. Així doncs en sols quatre dies Barcelona hauria ingressat al voltant del 20% del total anual en turisme internacional i ho hauria fet amb tan sols l’u per cent dels turistes globals o, en el millor dels casos, el 2% de les seves pernoctacions, suposant que tots els visitants del MWC s’hi hagin quedat els quatre dies que ha durat.

A més, a les xifres d’ingressos caldria restar-hi les despeses, inclosos els 90 milions d’euros d’ajudes públiques directes que l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l’Estat espanyol abonaran al MWC durant els propers cinc anys, tal com va publicar el setmanari Directa. A aquests s’hi sumarien els sobrecostos d’alguns serveis com seguretat o neteja als que han hagut de fer front les arques públiques.

Tenir en compte aquestes dades ajudaria a serenar el debat al voltant dels avantatges i inconvenients dels grans esdeveniments i permetria avaluar millor quins són interessants per a l’economia i la societat catalana i quins no.

Avui mateix molts mitjans també publiquen que “Eurovegas pot aportar 15.500 milions en un termini de 15 anys” en una estimació feta per la mateixa empresa i sense aportar-hi cap tipus de contrast o informació independent sobre el càlcul.