Lord Jones

“El periodisme consisteix essencialment en explicar que Lord Jones ha mort a gent que no sabia que Lord Jones estava viu”. La frase és de l’escriptor britànic Gilbert K. Chesterton i és una de les definicions més encertades que s’han fet mai d’aquest ofici. La base del periodisme és la recerca de la notícia, i la virtut bàsica del professional de la informació és tenir habilitat per determinar la novetat, és a dir, allò que no és sabut per l’audiència. En argot professional, d’això se’n diu saber veure el tema.

Saber veure la notícia figura en l’abc de qualsevol manual. A la pràctica, però, alguna cosa falla. Perquè si  repassem la premsa diària, consultem els diferents diaris digitals, fem un cop d’ull a les revistes de cultura i tendències o visionem els informatius de qualsevol cadena de televisió, ens adonarem que el bon costum de publicar notícies sembla haver-se perdut. Consumim tota mena de continguts que no són novetat: teletips repicats de forma maldestra, declaracions de polítics que tothom reprodueix de la mateixa manera o refregits de rodes de premsa de les quals tothom extreu el mateix titular. Cada cop és més difícil que els mitjans publiquin temes de factura pròpia, valents, arriscats i que es desmarquin de l’agenda temàtica marcada pels poders fàctics de torn. Sí: s’explica moltes vegades que Lord Jones ha mort. I, a més a més, tots els mitjans donen els mateixos detalls sobre el funeral. Però més enllà del fet que el pobre home hagi traspassat, tota la resta és tan previsible que ens ho sabem de memòria. No interessa. No hi ha tema.

Perquè passa, això? Una raó poderosa és la publicitat, que ha convertit els mitjans en catàlegs al servei de l’anunciant. També cal tenir en compte les servituds polítiques de cadascú, les subvencions… I, perquè no dir-ho, també l’apatia i l’apoltronament d’alguns professionals. Potser ja tocaria que els professionals de la comunicació, i sobretot les empreses, es preguntessin si no estaran fent alguna cosa malament. Potser internet, el periodisme ciutadà i la cultura del ‘tot gratis’ no tenen la culpa de tots els mals dels mitjans de comunicació. Potser una de les claus per aturar la sagnia brutal de lectors que pateixen els diaris podria ser, precisament, tornar a publicar notícies. És a dir: saber explicar cada dia la història d’aquell Lord Jones desconegut que ningú més publicarà.