Els elements que envolten el procés de desmantellament de Radio Televisió Valenciana (RTVV) van adquirint més duresa a mida que s’acosten dues dates cabdals per al futur de l’ens públic de comunicació.

La primera d’aquestes pot ser el dia menys pensat, quan l’empresa comuniqui l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) i l’obertura del període de consultes que ordena la legislació vigent. Llavors se sabrà la quantitat de gent que es pensa acomiadar i calcular de quins són els plans del Consell per RTVV: si la seva idea passa per salvar-ne una part i mantenir-la com a televisió pública low-cost o si ja directament es liquida i es privatitza, o sigui es relloga el senyal i la marca a altres televisions privades. Llavors és també quan probablement s’endureixi la lluita dels treballadors, que dimarts ja van protagonitzar una nova jornada de vaga parcial –per tal d’esquivar uns serveis mínims que titllen d’abusius- amb un seguiment majoritari entre la plantilla i el que sols és un avançament del que pot passar quan s’entri en un escenari de guerra total.

La segona data arribarà, presumiblement, a meitats de juny, quan es presenti a les Corts l’avantprojecte de llei de RTVV i que segons el conseller de l’ens a proposta de Compromís, Rafa Xambó, “tracta de convertir els principis fundacionals de Canal9 –com vocació de servei públic, promoció del valencià, producció pròpia o creació de continguts de qualitat- en meres bones intencions. I si quan la Llei els obligava a fer-ho el resultat hem vist quin era, imaginem com serà amb el nou marc”. Però el moll de l’os de la reforma legal estaria en la reestructuració empresarial de l’ens, que passaria a ser una única societat mercantil. “A priori podria semblar una mesura eficient –continua Xambó- si no fos per que després s’autoritza el Grup a constituir tantes societats filials com considere necessàries, de manera que esdevé una via de privatització per mitjà d’aquestes filials. Assumit el deute financer per la Generalitat, el que es pretén és començar sense deutes, netejar la imatge del Grup i obrir vies de negoci privat”. Xambó –autor d’un estudi crític a l’avantprojecte descarregable al final de l’article- creu que es farà coincidir la tramitació de la llei i la presentació de l’ERO per tal de “dividir les forces opositores”.

És llavors quan tocarà comprovar la musculatura de l’oposició política i social a la privatització de Canal9, si la plataforma organitzada a partir de la Declaració de Burjassot -de la que forma part, entre molts altres el Grup Barnils, editor de Media.cat- té capacitat de mobilització i si la resistència a aquest procés s’encadena amb la que hi ha contra les retallades en educació, sanitat i altres serveis públics.

Per que si una cosa tenen en comú el desmantellament del servei públic comunicatiu amb la resta de serveis valencians és la fosca mà de la corrupció i la mala gestió en totes les branques de l’administració autonòmica. El mateix dimarts declarava davant l’Audiència Nacional espanyola l’ex-director general de l’ens Pedro García, imputat en el cas Gürtel i acusat d’inflar el pressupost de la cobertura de la visita del Papa a València el 2006 fins al doble del seu cost. García ha tractat de tirar pilotes fora i acusar altres alts càrrecs de preparar uns contractes que ell sols va signar. Alguns dNOTES_A_L’AVP_DE_LLEI_RTVV 2012‘aquests implicats, com Juan Prefaci, continuen ocupant càrrecs de responsabilitat a RTVV, amb el que la situació encara podria complicar-se més. La vaga i aquesta declaració no van coincidir per casualitat, i fins i tot un grup de treballadors va desplaçar-se a Madrid per protestar davant el tribunal, en una clara estratègia dels sindicats de visualitzar que les raons del forat de Canal9 no es troben en la ineficiència dels seus treballadors.

I ahir mateix, es feia públic que la fiscalia ha acceptat a tràmit la denúncia de Rafa Xambó per la diferència de fins a 50 milions d’euros entre l’informe presentat per RTVV al Registre Mercantil i la memòria presentada al Consell d’Administració de l’ens. Un “desajust” que la direcció de RTVV s’ha afanyat a assegurar que es tracta d’una “lectura errònia” per part de Compromís, però que la fiscalia ha decidit estudiar amb més deteniment.