Foto: Gerard Garcia

Té poder La Caixa per vetar a TV3 notícies que li perjudiquin? Això és el que es pensa des del 15M, que porta des del 16 de maig concentrat en una cassolada permanent davant les torres de l’entitat bancària a l’avinguda Diagonal de Barcelona. I és des d’aquest moviment que s’ha iniciat una campanya –amb un vídeo viral i una recollida virtual de signatures que ha rebut el suport de més d’un miler de persones en menys de 24 hores- per denunciar les pressions de l’entitat cap a mitjans de comunicació, incloses les amenaces de retirada de publicitat, tal com recull la Directa.

Cap gran mitjà ha volgut pronunciar-se oficialment sobre aquest tema i sols una revista local de l’Alt Maresme, Cafè amb Llet, ha denunciat que mitja pàgina de publicitat contractada per La Caixa a través de l’Associació Catalana de Premsa Gratuïta (ACPG) ha estat anul·lada de forma intempestiva i sense donar cap explicació. Encara que des de la mateixa revista no poden confirmar el motiu pel qual La Caixa s’ha repensat la inclusió de l’anunci en aquesta publicació, asseguren que després de set anys de socis a l’ACPG és la primera vegada que els passa una cosa similar.

El que si és cert és que a TV3, l’última notícia apareguda a la televisió pública sobre els indignats va ser el 16 de maig quan es va informar de les accions a diferents entitats bancàries efectuades en ocasió del primer aniversari del moviment, inclosa la cassolada davant la seu de La Caixa, a la que s’hi van sumar els afectats per les participacions preferents, un altre tema sobre el que molts mitjans han preferit passar-hi de puntetes, tal i com ja va analitzar Mèdia.cat. Des de llavors, i després de quatre jornades de cassolades diàries –i “claxonades” part de molts dels cotxes i autobusos que passen per la Diagonal que se sumen així a la protesta-, no han tornat a merèixer l’atenció deTV3. Altres grans mitjans catalans, com per exemple La Vanguardia, han seguit una política similar: el 16 van informar abastament de la protesta amb diferents peces i un vídeo penjat al seu web per, a partir de llavors, oblidar totalment la protesta sense que aquesta hagi decrescut.

La campanya de desobediència als peatges #novullpagar, un altre moviment que també havia acusat TV3 de no informar de les seves accions per pressions de La Caixa i Abertis va tenir ahir una bona cobertura de la segona onada de concentracions als peatges d’arreu del país. Un tractament, però, que desmentiria les acusacions de pressions o que demostraria que, arribats certs punts de mobilització ja resulta impossible informar de certs fets per molt què molestin?

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019