Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La portada d’avui d’El Mundo, amb una espectacular imatge del guionista i escriptor Jair Domínguez apuntant dues pistoles a la càmera i el titular “Un programa de TV3 simula atemptar contra el Rei, Millet i Sostres” a corregut com la pólvora per les xarxes socials. Però el cas és que el diari madrileny ha fet tard i la direcció de Televisió de Catalunya se li havia avançat i ja ahir va anunciar que retirava aquest capítol del programa “Bestiari Il·lustrat” –que s’emet pel Canal 33- dels portals de la cadena, que acceptava la dimissió de la seva directora Mai Balaguer i que “revisarà les mesures de control” previ.

Però aquesta portada ha tingut un efecte contrari –el que es coneix com a “efecte Streisand”- i ha ajudat precisament a difondre l’acció censora a TV3, que fins ara havia passat pràcticament desapercebuda i que aquest matí ha estat molt criticada a les xarxes socials i en blocs. En el moment de tancar aquesta edició eren pocs els professionals de la comunicació s’havien avançat a defensar el programa.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

El capítol és una llarga entrevista a Jair Domínguez en la que es recrea l’univers apocalíptic i violent de l’escriptor i que al llarg del mateix van disparant a pràcticament tothom qui hi surt. Només començar ja avisen que “la palmarà fins l’apuntador” i les referències a l’humor negre i la provocació hi són constants. De fet, en un moment de l’entrevista Domínguez reconeix que sovint ha tingut problemes amb la censura.

Aquest cop el problema l’ha tingut per simular que disparava contra el Rei espanyol, Salvador Sostres i Fèlix Millet. No és el primer cop que periodistes dels mitjans públics de Catalunya tenen problemes per fer broma amb la Casa Reial espanyola, com per exemple Miquel Calçada al programa “Persones Humanes” i Toni Soler al “Set de Nit”, ambdós a TV3, o Pere Mas al “Tot és molt confús” de Catalunya Ràdio. Sembla doncs, que la monarquia contínua sent un tabú encara que programes com “Polònia” n’hagin obert una escletxa.

Aquesta polèmica arriba molt poc després que mitjans de tot el món critiquessin la censura que es pretenia imposar a caricatures o pel·lícules considerades blasfemes per a alguns musulmans. El mateix El Mundo va publicar diferents articles –tan informatius com d’opinió– criticant aquesta actitud.

Però el rotatiu dirigit per Pedro J. Ramírez no ha estat l’únic a avalar la censura a TV3. Les cròniques aparegudes a altres diaris com La Vanguardia o El País incideixen també en el polèmic tiroteig sense oferir un context del programa en que es va produir.