Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que en ell apareix fa referència a la data de la seva publicació.

Si una de les normes clàssiques del periodisme és que la proximitat és un factor de notícia, les portades de la premsa impresa d’avui a Barcelona i Madrid han aparegut intercanviades.

La solució pactada de la investigació per la corrupció d’Unió Democràtica de Catalunya (UDC) conegut com “cas Treball” o “cas Pallerols” que ha indignat els internautes apareix només a dues de les quatre portades de la capital catalana i en cap d’elles és el titular principal. Una decisió editorial encara més difícil de justificar si és té en compte que –amb l’excepció parcial d’El Periódico, que dedica el titular més gran a les noves mesures de control bancari- totes quatre capçaleres dediquen el titular i fotografies principals a la inauguració del TAV i a les declaracions polítiques que s’hi van succeir, uns fets força previsibles i que, a diferència de la resolució del “cas Treball”, van passar al matí i avui ja han estat abastament tractades per la premsa digital, la ràdio i la televisió.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Molt diferents són les portades de la capital espanyola, que en quatre dels cinc diaris s’esmenta el “cas Treball” –l’excepció és La Razón– i en dos dels casos com a titular principal. En canvi, la premsa madrilenya obvia el que segurament va ser ser el fet més rellevant ocorregut ahir a la ciutat, la dimissió en bloc de 322 directius de la sanitat pública en protesta pel pla de privatització aprovat. Aquest apareix només, i en petit, a un diari –El País-, el mateix nombre que a Barcelona, on La Vanguardia ho destaca amb més cos de lletra.

I no només a les portades. Cap de les capçaleres barcelonines dedica l’editorial –el que més s’hi acosta és El Periódico, amb un bitllet del seu director- a aquest fet, mentre que sí ho fan tres de les cinc madrilenyes. Les excepcions són l’ABC –que hi va dedicar un editorial abans d’ahir- i La Razón, que en aquest afer ha mantingut un perfil sorprenentment baix, tenint en compte la seva línia habitual. En canvi, l’enduriment del conflicte a la sanitat madrilenya no mereix l’opinió a cap dels nou diaris analitzats.

Un silenciament –el del “cas Treball”- que comença amb el canvi del nom mediàtic per “cas Pallerols”, un empresari andorrà no afiliat a UDC i que és una peça secundària d’una trama que, al cap i a la fi, estava dedicada al finançament il·legal del partit, tal i com explica Jordi Xargayó al Diari de Girona. Les implicacions polítiques del cas també han estat rebaixades i avui els diaris barcelonins no es feien ressò de la promesa feta l’any 2000 per Josep Antoni Duran i Lleida, president d’UDC, de dimitir si es demostraven les acusacions de corrupció, tal i com va recordar ahir el periodista Maiol Roger en una piulada amb desenes de retuits i que va córrer força per les xarxes socials.

Molt més punyent és, en canvi, la premsa digital. Dos dels diaris en català amb més audiència –Vilaweb i Nació Digital– dediquen la portada i l’editorial d’avui a analitzar amb duresa el “cas Treball”. Mentre que a l’altra banda de l’Ebre, elDiario.es dedica la columna del seu director, Ignacio Escolar, a analitzar el conflicte sanitari, i el quinzenal alternatiu Diagonal obre la seva portada digital amb un ampli reportatge sobre el desmantellament de la sanitat pública.

Actualització: Alguns diaris, com El Periòdico, han publicat, després del tancament d’aquesta edició, que Duran havia promès l’any 2000 dimitir si es demostrava el finançament il·legal d’UDC.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019