La Ràdio i Televisió del Consell de Mallorca (RTVM) ja no hauria d’existir. El Consell Insular presidit per la dirigent del PP Maria Salom la va fer tancar el 2011, però, l’empresa va quedar formalment oberta, com si fos un fantasma. El problema és que encara hi ha un procés judicial obert sobre la que havia de ser la seu de la radiotelevisió pública: l’antiga mansió Son Puig, de Palma. Una finca completament abandonada des de fa anys i que el 2006 valia 2,5 milions d’euros, però que ara en pot acabar costant 12 milions a les arques públiques. No s’hi ha fet cap obra, continua com estava el 2006, però un concurs públic controvertit i la gestió política dels equips de govern del Consell de Mallorca han fet créixer un forat econòmic milionari en plena crisi econòmica. La televisió fundada per Maria Antònia Munar (Unió Mallorquina) ha acabat convertint-se, nyap rere nyap, en un malson.

Son Puig havia de ser la versió immobiliària de la gallina dels ous d’or. La finca, en ple boom immobiliari, augmentava de valor sense que ni tan sols s’hi fessin obres. El febrer de 2006 l’empresa Ses Cases de Son Puig SL la comprava per 2,5 milions i vuit mesos més tard la venia a Tema Concesionaria -una societat acabada de crear per Fomento de Construcciones y Contratas (FCC)- pel doble de preu, 5,5 milions d’euros. Un negoci rodó per Ses Cases de Son Puig. Però és que FCC havia guanyat, aquell 11 de juliol, un concurs públic que li havia de garantir ingressar 2,8 milions d’euros anuals durant 40 anys -112 milions en total- per convertir el vell immoble en la seu de la RTVM i segons el qual es comprometia a rehabilitar-la, convertir-la en uns estudis de televisió i dur-ne el manteniment. Un segon negoci rodó, ara, per a FCC. Tanmateix, la seu mai no va arribar a posar-se en marxa perquè l’Ajuntament de Palma no va donar les llicències necessàries perquè s’hi poguessin construir els estudis. La radiotelevisió pública va ser clausurada pel govern del Partit Popular cinc anys després de néixer, adduint raons econòmiques. RTVM tenia un pressupost anual d’uns deu milions.

En no aconseguir els permisos municipals per transformar Son Puig en uns estudis, RTVM va optar per deixar córrer el projecte. Tema Concesionaria, però, va dur la radiotelevisió pública als jutjats per incompliment de contracte i fins ara els tribunals sempre li han donat la raó. Fins al punt que al mes de gener de 2013 l’Audiència Provincial de Palma va confirmar la sentència del jutjat de primera instància de l’octubre de 2011 i va condemnar RTVM a pagar 7,76 milions a Tema, més interessos. Arran de la primera sentència, el 22 de desembre de 2011 la jutgessa Maria del Pilar Caballero va embargar l’empresa pública per la suma dels 7,76 milions més els interessos de demora, és a dir, un total de 12.029.018 euros. Per aturar l’embargament RTVM es va declarar el 26 de gener de l’any passat en concurs de creditors.

Mentrestant, l’immoble de Son Puig continua abandonat, amb les portes tapiades i l’interior completament fet malbé. Les fosques operacions immobiliàries al voltant de la finca fins i tot van cridar l’atenció del fiscal anticorrupció Pedro Horrach –conegut perquè també duu el cas Urdangarin–. Segons fonts judicials, les ha investigades i de moment només ha trobat una presumpta trama de factures falses per valor de 660.000 euros relacionada amb Son Puig, però no amb les compres successives, sinó amb els costos d’una suposada instal·lació de climatització. És lògic que el fiscal dubtés que mai s’hi haguessin col·locat aparells d’aire condicionat, sobretot perquè l’edifici només gaudeix de ventilació natural: l’aire que circula pels forats de les parets escrostonades i les finestres sense vidres.

Tres milions en menys de quatre mesos

El mateix dia que Ses Cases de Son Puig SL comprava la finca, el 3 de febrer de 2006, el notari certificava el canvi d’administrador de la societat, que va passar a ser Juan Bartolomé Seguí Gamundí, tal com acrediten els documents del Registre Mercantil de Mallorca. Menys de quatre mesos després, la finca ja havia augmentat de valor en tres milions, segons consta a l’escrit que RTVM va presentar al jutge en el procés contra l’empresa Tema Concesionaria. Tot i que no es va vendre oficialment fins el 14 de novembre, el 26 de maig FCC ja va signar davant d’un notari l’opció de compra de les Cases de Son Puig a la societat administrada per Juan Bartolomé Seguí per 5,5 milions d’euros. El mateix dia que FCC va presentar l’oferta, que seria l’única, al concurs públic per posar en marxa i gestionar durant 40 anys la seu de la radiotelevisió insular. Evidentment, el va guanyar i per gestionar el negoci FCC va crear Tema Concesionaria.

El balanç de comptes de l’any 2006 de Ses Cases de Son Puig SL acredita que aquell any l’entitat va declarar uns ingressos de gairebé tres milions d’euros. Però és que a l’escrit de RTVM també hi consta que aquell mateix 26 de maig Mateo Estrany, que havia signat l’opció de compra en nom de FCC, va proposar Seguí and Partners SL “per fer els projectes d’execució, seguretat, salut i control de qualitat” de la rehabilitació de les Cases de Son Puig per convertir-la en la seu de RTVM, si guanyaven el concurs. Seguí and Partners SL tenia un administrador i propietari: Juan Bartolomé Seguí.  El cercle quedava tancat. Seguí va liquidar i dissoldre Ses Cases de Son Puig SL l’any 2008, però, al balanç de comptes de 2007 ja va fer constar que la societat no havia “desenvolupat activitat” durant aquell any. El nom ja deixava clar quin havia estat el propòsit de la societat i amb la venda de la possessió el negoci ja estava fet.

Seguí no és cap desconegut al món empresarial mallorquí, ha estat propietari o administrador de més d’una vintena de societats de l’illa i va ser vicepresident del Reial Club Deportiu Mallorca. Segons ha assegurat a l’Anuari Mèdia.cat, però, quan va comprar les Cases de Son Puig no sabia que FCC voldria presentar-les al concurs per fer-hi la radiotelevisió pública insular. Nega que tingués cap mena d’informació privilegiada. “Era una inversió meva”, manté. També afirma que va ser FCC qui es va posar en contacte amb ell per saber si tenia alguna finca que els pogués servir per al concurs i, en oferir-los Son Puig, li van dir que hi posés un preu. Llavors van signar l’opció de compra “perquè FCC només volia adquirir Son Puig si guanyava el concurs” i Seguí mateix va posar una condició, a banda del preu: que ell fos l’arquitecte del projecte. L’empresari explica que “era un col·laborador habitual de FCC des del 1999” i es demana que “si guanyaven el concurs, sent jo arquitecte, per què hauria hagut de renunciar al projecte?”. L’únic fet indubtable és que va fer un negoci espectacular en plena febre de creixement econòmic gràcies a una suposada carambola immobiliària. Cap jutge no ha pogut provar el contrari.

Les dues sentències, la de primera instància i la de l’Audiència de Palma, descarten que la primera compra-venda de la finca tingui res a veure amb el conflicte entre Tema i RTVM. “No encaixa, ara, la qüestió que pretén suscitar la part demandada comparant el preu anterior de compra i el que es va fixar en la cessió”, diu la primera. La de l’Audiència recorda que el cas era en un procés civil i que tracta d’un contracte privat que no es va adulterar: “El procés de licitació va ser iniciat per RTVM, l’adjudicació va passar tots els filtres imposats i el contracte de cessió, pel preu que s’havia convingut, va ser firmat i assumit voluntàriament per la demandada (RTVM)”.

Però és que la RTVM que s’intentava defensar de la demanda de Tema no tenia la mateixa direcció que la que havia començat tot el procés per obrir una nova seu milionària que l’hipotecava per quaranta anys. D’entrada, la radiotelevisió insular era sota el control d’un Consell de Mallorca comandat per la Unió Mallorquina de Maria Antònia Munar, un partit que ha desaparegut després de desenes de casos de corrupció. Després, l’any 2008, el Pacte de Progrés va controlar el Consell, presidit per la socialista Francina Armengol. La llavors directora de RTVM, la periodista Marisa Goñi, no va veure gens viable el projecte de nova seu, sobretot després de les reiterades negatives de l’Ajuntament de Palma per concedir les llicències i els permisos necessaris per posar en marxa el projecte. Finalment, després d’uns nous comicis, el PP va apoderar-se del Consell i la nova presidenta Maria Salom va tancar la cadena el 2011 i va posar fi a qualsevol possible renovació de Son Puig.

Sigui com sigui l’operació va funcionar, com a mínim al començament. Tema Concesionaria es va crear per gestionar el concurs públic que havia guanyat FCC amb el projecte de Son Puig i el 24 d’agost de 2006 va signar un contracte amb el Consell de Mallorca. Tot i que mai no el va arribar a dur a la pràctica. L’Ajuntament de Palma, primer en mans del PP i a partir del 2007 en mans del Pacte de Progrés, va denegar successivament les llicències urbanístiques necessàries.

L’octubre de 2006 la Comissió del Centre Històric de Palma va rebutjar el projecte per com afectava a l’edifici de Son Puig -que està protegit- la instal·lació dels platós de televisió. L’abril de 2007 Tema va proposar traslladar-los al soterrani i va aconseguir el vistiplau de la Comissió, però en demanar la llicència d’activitats, la gerència d’Urbanisme la va denegar el gener de 2008 perquè el Pla General d’Ordenació Urbana no permetia instal·lacions de telecomunicacions al soterrani. El juliol del mateix any l’Ajuntament de Palma també va denegar la llicència d’obres a l’entitat i la sentència explica que les negociacions entre les dues parts no van prosperar. El 2 de juliol de 2009 tots els partits amb representació al Consell –inclosos UM i el PP- van optar per fer marxa enrere i desfer el contracte, perquè no hi havia manera de tirar endavant la nova seu. FCC, a través de Tema Concesionaria, va respondre cinc dies més tard amb una demanda judicial contra RTVM.

La sentència del jutjat de primera instància del 14 d’octubre de 2011 parla de “manca de col·laboració” i “falta d’interès” de RTVM amb Tema per fer prosperar el projecte que va dur a “un resultat contractual d’impossibilitat sobrevinguda en l’execució del contracte”. Culpa el Consell perquè, d’una banda, era conscient que l’edifici estava protegit quan va acceptar l’oferta de FCC per al concurs públic i, d’altra banda, l’empresa va complir totes les condicions del plec de condicions. Tot i que RTVM hi va apel·lar en contra, el 22 de desembre de 2011 la jutgessa Maria del Pilar Caballero va ordenar l’execució provisional de la sentència embargant RTVM per un total de 12.029.018 euros, incloent-hi la reclamació de Tema Concesionaria i els interessos vençuts i previstos. L’Audiència va desestimar l’apel·lació de RTVM el passat 18 de gener i a la sentència va recordar que, abans que no se signés el contracte el Servei d’Urbanisme del Consell de Mallorca, ja havia fet informes favorables sobre la viabilitat urbanística del projecte. Amb tot, RTVM no ha pagat res, com a mínim per ara, i ha dut el cas al Tribunal Suprem.

Concurs de creditors

Televisió de Mallorca i Ona Mallorca van emetre l’últim informatiu i l’últim butlletí de notícies el 9 de desembre de 2011, però l’ens de RTVM va continuar existint, malgrat la voluntat anunciada de la presidenta del Consell de Mallorca, Maria Salom, de fer-lo desaparèixer. Devia centenars de milers d’euros a les productores i tenia pendent el litigi de Son Puig. Amb la interlocutòria que ordenava l’embargament de RTVM per dotze milions d’euros es van accelerar les coses: el  26 de gener de l’any passat, el diari Ultima Hora publicava que l’embargament havia impedit que els 900.000 euros que el Consell de Mallorca havia transferit a RTVM per pagar els deutes amb les productores arribessin als qui les havien de rebre. Els comptes de l’ens públic estaven bloquejats per ordre judicial. Aquell mateix dia el consell d’administració de RTVM, amb l’abstenció dels representants del PSIB i de la coalició PSM-IV-ExM, va aprovar presentar un concurs de creditors per aturar l’embargament.

Però, novament, les gestions polítiques arribaven massa tard. El 10 de gener de 2013 l’administrador concursal va fer arribar al jutjat mercantil número 1 de Palma un informe on declarava “culpable” el concurs de creditors. L’administrador concursal calcula que RTVM era insolvent des del juliol de 2011 i la llei la forçava a presentar un concurs de creditors com a màxim en dos mesos, tot i que no ho va fer fins mig any més tard. Per justificar el tancament de la ràdio i la televisió insulars, a més,  l’equip de govern popular del Consell va encarregar un informe que va dir, el 8 d’agost de 2012, que l’emissora era “clarament inviable”.

L’administrador concursal culpa els membres del consell d’administració de no haver presentat el concurs de creditors en dos mesos a partir d’aquell moment i proposa al jutge que assumeixin “el 5% del dèficit concursal” i els inhabiliti durant dos anys. Al consell de RTVM hi havia els representants del PP, que van decidir el tancament, i els de l’oposició, que el rebutjaven. El Consell de Mallorca calcula que, després de la subhasta dels béns de RTVM –incloent-hi la finca Son Puig-, quedaria un deute de deu milions d’euros, amb les productores i Tema Concesionaria, bàsicament. Però si el jutge fa cas a l’administrador concursal només se n’acabaria pagant mig milió i, a més, ho haurien de fer els membres del consell d’administració de la seva butxaca. La història de RTVM ha acabat, doncs, com un malson.

Cinc empresaris al calabós
Tot i que Son Puig continua completament abandonada, el febrer de 2007 l’empresa de climatització Illes Clima va presentar dues factures -l’una per valor de 421.543 euros i l’altra de 239.185 euros- a Tema Concesionaria per obres de climatització a l’edifici. I això que Tema no tenia ni llicència d’obres ni d’activitat. Més endavant, l’empresa de climatització va presentar un concurs de creditors i el 2011 l’administrador concursal va denunciar una presumpta trama de descapitalització fraudulenta per part dels empresaris a través de factures falses, segons fonts judicials. El 14 de setembre de 2012 la policia va detenir quatre empresaris relacionats amb l’emissió de les factures i també va detenir qui havia estat el delegat de FCC a les Illes Balears: Mateo Estrany. Tots cinc van passar la nit al calabós.
Qui va interrogar els cinc empresaris no va ser un fiscal qualsevol, sinó el fiscal anticorrupció Pedro Horrach. No eren polítics, per tant, teòricament no havien de ser al seu punt de mira, però segons que han confirmat fonts properes a la fiscalia, Horrach ja investigava les operacions immobiliàries de Son Puig quan l’administrador concursal i els empresaris es van començar a creuar denúncies. Si l’administrador els va acusar d’haver descapitalitzat les seves empreses, d’haver-se apropiat els diners i d’haver deixat deu milions de deutes; aquests denunciaven un xantatge i presentaven enregistraments de converses que presumptament ho demostraven. De moment aquest cas continua aturat en algun tram del procés judicial i no se l’ha pogut relacionar amb el possible escàndol immobiliari de Son Puig.

 


Anàlisi del tractament mediàtic

La història de Son Puig com a seu frustrada de RTVM és complexa i llarga. Més pròpia d’un conte de cases encantades que no d’un article periodístic. Una masia abandonada, maleïda, que s’ha de convertir en la seu de Televisió de Mallorca i d’Ona Mallorca, obre un conflicte legal que fins i tot sobreviu a la televisió i la ràdio públiques a les quals havia de servir. L’assumpte de Son Puig, és a dir, el deute que ha causat a RTVM, ha ajudat a enfonsar-la econòmicament mentre que a la vegada, no permet que aquest ens es dissolgui si no s’aclareix què passarà amb els deutes. És, sense cap mena de dubte, una història sucosa per a la premsa escrita. Tot i això, no ha trobat fortuna mediàtica fora de les Illes Balears.
Si bé és veritat que la premsa local va explicar la confrontació judicial entre RTVM i Tema Concesionaria, i l’any passat va publicar l’anunci del concurs de creditors i les detencions per presumpta trama de factures falses, ben pocs articles recordaven la història completa. Es troba a faltar, per exemple, la referència a l’augment del valor de la possessió en menys de quatre mesos. Alguns mitjans ho van recordar, com el Diario de Mallorca, però va ser gairebé de passada i fora de les Illes Balears ningú no va explicar com s’havia arribat a aquella situació. IB3 no va anar tan enllà com per explicar l’origen de tot el problema.
Així mateix havia passat el desembre de 2011, quan molts mitjans de fora de les Illes Balears es van fer ressò de la desaparició de Televisió de Mallorca i Ona Mallorca. De fora de l’arxipèlag cap mitjà no va recordar la rèmora de l’operació immobiliària que havia pretès hipotecar RTVM durant 40 anys i que l’havia deixada en un procés judicial que acabaria perdent.

 

Recursos i fonts

Hemeroteca

  • “El Consell devuelve la ´possessió´ de Son Puig al no poderse ubicar allí TV Mallorca”, Diario de Mallorca, 3/7/2009
  • “Condenan a TV Mallorca a pagar 7,7 millones por el fallido cambio de sede”, Diario de Mallorca, 25/10/2011
  • “[M] ha mort”, dBalears, 10/12/2011
  • “Un embargo a [M] deja a las productores sin el dinero que les prometió el Consell”, Ultima Hora, 26/1/2012
  • “RTV Mallorca presenta un concurs de creditors i ‘sentencia’ les productores”, Comunicacio21.cat, 27/1/2012
  • “Televisió de Mallorca entra en concurso de acreedores” El Mundo Baleares, 27/1/2012
  • “Cinco empresarios duemen una noche en los calabozos imputados por emitir facturas falsas” Ultima Hora, 45/9/2012
  • “Cinc detinguts per una trama de falsificació de factures”, dBalears, 15/9/2012
  •  “Los imputados por las facturas falsas se aliaron para lucrarse, según la denuncia”, Ultima Hora, 18/9/2012
  • “L’Audiència obliga [M] a pagar dotze milions per l’operació fallida de Son Puig”, dBalears, 24/1/2013

 

Recursos

Fonts

Gabinet de Comunicació del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears
Palau de Justícia.
Plaça del Mercat, 12, 07001,
Palma, Illes Balears.
971 72 38 44
gabinetedeprensa.palmademallorca@justicia.es

Gabinet de premsa del Consell de Mallorca
Palau Reial, 1. 07001, Palma, Illes Balears.
971 173 562
premsa@conselldemallorca.net

Registre Mercantil de Mallorca:
Alfons el Magnànim, 2, 4t pis. 07004, Palma, Illes Balears.
971 75 48 89
971 75 50 00
mallorca.info@registromercantil.org

Portal d’informació comercial i financera
einforma.com

 

Enric Borràs Abelló (Barcelona, 1980)
Corresponsal a la peça pel diari Ara a Palma. També ha treballat a mitjans com el Diari de Balears i Vilaweb, i és col·laborador habitual de Mèdia.cat. Els darrers dos anys s’ha especialitzat en corrupció política. Membre del Grup Barnils. [@enricb]