Ahir se celebrava a Burjassot un recital de poemes de Vicent Andrés Estellés organitzat per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) i l’Ajuntament. Un acte institucional que va tractar de ser rebentat per un grup de simpatitzants del Grup d’Acció Valencianista (GAV) i España 2000 que van insultar amb crits de “fill de puta” i “traïdor” a Ramon Ferrer, president de l’AVL. Els fets no van anar més enllà per la serenor de la majoria del públic assistent, que amb els seus aplaudiments va ofegar els crits dels boicotejadors, i la policia que va expulsar-los i, fins i tot, en va detenir un que es negava a marxar. Aquests fets s’han fet públics gràcies a les cròniques publicades per Levante, Ara i Vilaweb, principalment.

En canvi, la premsa més dretana, com Las Provincias o els diaris madrilenys amb forta implantació al País Valencià com ABC o El Mundo no ho han publicat. Un silenci que es torna més injustificable en el moment en que els boicotadors van insultar un càrrec, el president de l’AVL, equiparable al d’un Conseller i que aquests són els mateixos diaris que han informat abastament de qualsevol acte de boicot a polítics i els han titllat sovint de “violents” i “antidemocràtics”.

Per posar sols alguns exemple, el motor de cerca de l’ABC reuneix fins a 365 resultats per “escrache” inclosos nombrosos articles d’opinió i editorials molts crítics amb els insults i les xiulades a polítics. I ahir mateix informava de l’oposició de la Federació Llull al terme LAPAO inventat pel Govern d’Aragó definint aquestes entitats com “pancatalanistes” i “subvencionades per la Generalitat”. El GAV, per cert, també rep subvencions, almenys, de l’Ajuntament de València.

El diari dirigit per Pedro J., que darrerament s’ha especialitzat en informar de qualsevol incident relacionat amb la llengua catalana –fins a nou notícies dedicades a cobrir com s’atenia als alumnes que volien rebre ensenyament en castellà a l’escola Na Caragol d’Artà- tampoc ha trobat rellevant aquest rebrot del conflicte lingüístic a Burjassot.

Per la seva banda, Las Provincias publica avui que l’ex-consellera de Cultura i ex-directora de Televisió Valenciana, Lola Johnson, va anar als tribunals a denunciar els treballadors acomiadats de Canal 9 que l’havien insultat durant el pregó de Sant Vicent.

Tampoc Canal 9 ha informat dels fets de Burjassot d’ahir.

El silenciament de l’activitat –sovint violenta- dels grups d’extrema dreta al País Valencià és una constant als mitjans de comunicació majoritaris i una de les raons que expliquen la seva impunitat i la seva especial presència al País Valencià. Aquest va ser un dels temes recollits a la primera edició de l’Anuari Mèdia.cat.