Fa quasi dos mesos de les darreres eleccions a Veneçuela que van donar una victòria ajustada al candidat chavista Nicolás Maduro, impugnat per l’oposició, que va denunciar frau electoral. El tema va ocupar les seccions internacionals i fins i tot les portades dels mitjans catalans i espanyols durant uns dies, fins que els atemptats de Boston van desplaçar la tensió informativa als EUA, a pesar que va coincidir amb els moments de màxima tensió social i política al país, inclosos vuit morts atribuïts a accions de grups opositors.

Llavors, la majoria d’aquest mitjans van alinear-se de forma més o menys explícita amb la tesis opositora de frau massiu a les eleccions i Mèdia.cat va analitzar el posicionament d’El País, per ser el diari d’arreu de l’estat amb més pes de la secció internacional i amb més projecció a Amèrica Llatina, i el va comparar amb la cobertura que el mateix diari havia fet de les polèmiques eleccions mexicanes, denúncies de frau incloses, de 2006.

Una de les grans demandes de l’oposició va ser la realització d’una auditoria que recomptés totes les butlletes i les comparés amb les actes emeses pels col·legis electorals. Maduro, després de vacil·lar força –primer va estar-hi d’acord i després va rebutjar la idea- va acabar cedint i el Consell Nacional Electoral veneçolà va iniciar una auditoria, mesura que mai va ser aplicada en el cas mexicà. El recompte, però, va ser rebutjat i boicotejat per la coalició opositora liderada per Henrique Capriles en considerar-lo “una farsa”. Altres forces opositores menors i membres de la societat civil, en canvi, sí que hi han participat.

El cas és que aquesta auditoria s’ha realitzat en tres fases durant el mes de maig i va concloure el passat divendres validant els resultats electorals originals en un 99,98% dels casos i refermant la legitimitat de Maduro. Però aquesta notícia a penes ha arribat als mitjans catalans o espanyols i això que tant EFE com Europa Press han emès diferents teletips sobre el tema. El País ni tan sols ho ha citat, com si han fet alguns altres diaris madrilenys com ABC o El Mundo. Entre els mitjans catalans, Mèdia.cat, tampoc ha pogut trobar cap referència a aquesta auditoria a excepció d’un teletip d’Europa Press –reproduït per Vilaweb- titulat “El CNE reconeix que alguns morts van votar a les eleccions, tot i que no ha de ser ‘motiu de titular’”. En canvi, la dada més important –la validació del resultat electoral de l’abril,- no apareix fins la darrera línia.