La informació amb continuïtat dóna perspectiva

Com lligar les notícies de màxima actualitat amb la qualitat i el context. Tornem a donar voltes a un dels problemes clàssics del periodisme darrerament. Avui em vull fixar en un detall que em sembla indicatiu de la situació d’informació superficial i, conseqüentment, de la infoxicació.

Sovint els mitjans ens ofereixen una notícia que pot semblar molt interessant, en fan una bona explicació i, fins i tot, poden cobrir-ho amb un reportatge força extens i documentat —si estem de sort—. Però, tracten el tema el dia X, amb la informació i les reaccions recopilades el dia X-1.

Fins aquí, bé, tot correcte. Però, passen 24 hores i el mateix mitjà, com a molt, dóna continuïtat a aquesta hipotètica història en un ‘breu’ basat —aquesta vegada— en una nota de premsa o en informació rebuda d’agències. I, el dia X+2, ‘la història’ passa a ser història.

Ni una paraula, no sabem com s’ha acabat el tema, què ha passat, qui ho ha fet, com, per què, potser tenim algun record del quan, ens sona haver-ne sentit alguna cosa, però ja està. Aquí s’acaba la notícia.

Va tenir un moment de glòria, van fer-ne notícia, però no ha tingut continuïtat, no se n’ha fet el seguiment, no sabem com ha acabat ‘la cosa’. Vam poder omplir un espai informatiu. Però, enmig de la voràgine d’informació, aquesta cobertura incomplerta, passa a formar part del ‘soroll’.

El mitjà perd credibilitat, el lector guanya això que en diuen —a mi m’agrada aquest terme— infoxicació. Per tant, una notícia ens pot ajudar a perdre el món de vista, a perdre capacitat de concentració informativa si no l’oferim amb continuïtat (fins al final).

Un exemple més de com l’accés a més informació pot ajudar a incrementar la ignorància.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019