Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La detenció aquest matí de sis persones i l’escorcoll del centre social okupat Can Vies al barri barceloní de Sants, en relació a una presumpta agressió a membres de l’extrema dreta el passat 12 d’octubre, ha mostrat de nou la tendència periodística a transcriure els comunicats policials.

La versió oficial dels Mossos d’Esquadra limita l’ús de la presumpció d’innocència a una sola menció a la primera frase del comunicat, que després inclou asseveracions com “diverses persones van agredir, amb un alt grau de violència, un grup de persones” i “les investigacions policials han permès establir”. La policia deixa clara la intencionalitat política dels fets en especificar que els agredits “havien assistit a un acte celebrat a la muntanya de Montjuïc” i que als detinguts se’ls aplica “l’agreujant de motius d’odi”, però en canvi no identifica en cap moment els primers com militants d’extrema dreta. L’acte de Montjuïc va ser organitzat per la plataforma España en Marcha –la mateixa que va organitzar l’atac al centre Blanquerna l’11 de setembre anterior- i havia estat descrit pels mateixos Mossos com “d’alt risc”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Si aquestes mancances són criticables en un comunicat policial, encara ho són més quan són pràcticament reproduïdes amb exactitud en un mitjà de comunicació. Aquesta ha estat la versió oferta per La Vanguardia –que pràcticament només afegeix una referència a la militància ultra dels denunciants- i El Periódico. Aquest segon diari ha modificat diverses vegades la seva versió digital per incloure la definició de “feixistes” –en un primer moment no ho mencionava- i eliminar la identificació d’un dels detinguts –segons la policia el “cap del grup”- per només les seves inicials, una dada que ni tan sols menciona el comunicat policial. Ambdós diaris, però, donen per bona la versió policial quan asseguren que “els joves agressors, la majoria dels quals anaven encaputxats, van actuar de forma organitzada, planificada, amb rapidesa i amb una alta dosis de violència”.

També BTV ha modificat la seva versió inicial per incloure l’apreciació que els agredits procedien d’un acte de l’extrema dreta.

Altres mitjans, però, han estat més crítics amb la versió oficial i han contrastat o matisat algunes informacions. El Punt Avui, per exemple, parla de “presumptes agressions” en el titular i la vinculació del centre social en els fets l’emmarca en un “convenciment” de la policia.

El 324.cat, el portal de la CCMA, ha estat el que més ha posat en dubte els fets tal i com els descriuen els Mossos d’Esquadra. En tot moment parla de “suposada agressió” i recorda –amb enllaç inclòs a la notícia original– que la primera versió de la que va parlar-se va referir-se a “una batussa”: “Els dos grups s’han començat a barallar a cops de puny i fins i tot s’han tirat pedres, segons el relat de testimonis”.

La mateixa policia hauria entrat en contradicció, ja que en un primer moment va parlar només de “ferits lleus”, mentre que ara ho ha ampliat a “ferits de diferent consideració” i, en cap moment, van parlar d’armes ni violència extrema. Una versió que en el seu moment també va publicar BTV.

Mèdia.cat ja ha constatat altres vegades la tendència a considerar els comunicats policials com a única font.