La imminent privatització del departament comercial de TV3 suposaria un ingrés de 16 milions per al Grupo Godó –editor de La Vanguardia– en cas de guanyar-ne el concurs.

Prevista per a principis d’any, aquesta privatització ja porta algunes setmanes de retard per causes que no s’han justificat, però que podrien tenir relació amb l’actual conflicte laboral. Per ara ja s’han obert dos dels tres sobres amb les condicions d’adjudicació i el tercer s’hauria de fer públic abans del 10 de març. Així, si no hi ha més sorpreses, aquesta seria la data límit per saber el nom del vencedor del concurs.

A pesar de les promeses de la direcció –que va assegurar que hi podria haver vuit o deu candidatures per a quedar-se el contracte- finalment només se n’han presentat dues: El Grupo Godó i el Grupo Z. Les dos principals empreses de publicitat televisiva –vinculades a Antena 3 i al Grupo Planeta i que controlen el 85% de la publicitat televisiva a l’Estat espanyol- no hi podien concórrer per no quedar en una situació de domini de mercat que seria il·legal.

Tots els experts del sector asseguren que el Grupo Godó és ja la virtual concessionària del servei. Per a molts es tractaria d’un pagament pels favors prestats a CiU des de La Vanguardia i RAC1, però també hi ha una condició del concurs que apunta cap aquesta direcció: l’alta puntuació que atorga treballar ja amb televisió, un requisit que no compleix el Grupo Z. De fet, ja fa mesos que els comercials del Grupo Godó ofereixen per avançat la publicitat de TV3.

Aquest contracte suposaria uns ingressos extra de 16 milions d’euros per a aquest grup mediàtic, dels quals només n’hauria de gastar tres en sous i que a més cobraria encara que els seus resultats fossin pitjor que els que aconsegueix fins ara departament comercial de TV3.

Els resultats publicitaris actuals de TV3 haurien de ser, de fet, el principal argument per no privatitzar-ne el departament comercial. En una situació de fort duopoli entre els dos principals grups televisius de l’Estat espanyol, l’única cadena que aconsegueix anuncis per sobre el seu índex d’audiència –amb una ràtio d’1’02- és TV3. La resta, a excepció dels canals vinculats a aquest duopoli queden en general per sota del 0,30.

La nova empresa concessionària s’haurà de limitar a aconseguir una ràtio del 0,84 segons uns plecs de condicions que es contradiuen a la pàgina 3 i a la 42 (plecs condicions externalització departament comercial de TV3). Primer s’assegura que la concessió inclou també la publicitat dels portals i emissions per internet i més tard s’exclou aquesta per tal de justificar la baixada de ràtio.

Segons fonts de TV3 consultades per Mèdia.cat, el control del departament comercial per part del Grupo Godó conté un altre perill per a TV3. Aquest departament és el primer a conèixer la graella d’una televisió, pel que sospiten que 8TV, competidora directa de TV3, podria obtenir filtracions de la competència amb temps suficient per preparar la seva estratègia.

L’altre punt de les condicions que denuncien aquestes fonts és que Brauli Duart, en qualitat de President del Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, serà l’encarregat en solitari de decidir quina empresa és la guanyadora del concurs.

L’externalització del departament comercial de TV3 va ser aprovada al Parlament després que aquest rebutgés una moció d’ERC on s’hi oposava. La moció va ser rebutjada gràcies als vots de CiU, PP i PSC.

Aquesta ajuda al Grupo Godó arribaria després que la seva rotativa es convertís en la 43a empresa més subvencionada de l’Estat espanyol gràcies als cinc milions concedits per la Generalitat, i un altre milió concedit aquest mateix mes de febrer d’ajudes directes a la premsa en català, esdevenint el grup mediàtic més subvencionat per aquest motiu.