Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

És poc habitual que un conflicte laboral d’una gran empresa de consum massiu arribi a les pàgines dels diaris o als informatius televisius. Si a més aquest conflicte encara no ha esclatat, que la notícia es faci com a prèvia, informant al lector i espectador per tal que aquest pugui decidir si se suma a la crida al boicot que llancen els treballadors ja és totalment inusual.

En canvi, és precisament això el que han aconseguit els treballadors de la FNAC, que han convocat una vaga per a demà, ni més ni menys que el dia de Sant Jordi, i han demanat la solidaritat de la ciutadania per tal que no vagi a comprar els seus llibres en aquesta cadena.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Darrere aquesta excepció hi ha una intel·ligent campanya propagandística utilitzant les xarxes socials. Una sèrie de vídeos a You Tube mostra diferents escriptors i músics –i també altres personalitats socials- solidaritzant-se amb els treballadors en vaga i comprometent-se a no signar els seus llibres en aquest centre comercial. La campanya ha anat acompanyada de les etiquetes a Twitter #nosignisalfnac i #NoComprisAlFNAC i una sèrie de material gràfic amb voluntat d’esdevenir viral. Una campanya que, a més, ha destacat, a més de les qüestions purament laborals i salarials, en el paper de l’FNAC com a un dels principals centres comercials de la cultura i la comunicació i que contrasta amb el silenci que va rebre la plantilla d’El Periódico davant una crida similar a principis d’any.

El resultat d’aquesta acció és que ahir força mitjans catalans van fer-se ressò de la vaga i de la petició de boicot. Almenys l’Ara, El Periódico, Diari de Girona, 324.cat o Vilaweb han publicat la notícia i tots l’enfoquen en el suport que han rebut els treballadors per part d’escriptors que es neguen a signar a l’FNAC. En altres casos, fins i tot la negativa d’alguns escriptors de col·laborar amb aquesta reivindicació laboral ha servit per donar-ne ressò de forma indirecta.

Només alguns mitjans que han fet un seguiment més detallat del conflicte –i que ho fan de forma habitual en casos similars- han posat l’accent en les condicions laborals imposades per l’empresa.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019