A primera vista sembla que no hi hagi d’haver gaire relació entre la pèrdua d’un multiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i l’empresa editora de La Vanguardia, però alguna n’hi ha.

De fa anys que el Grupo Godó tracta de bastir una alternativa privada a l’hegemonia que TV3 i la resta de canals públics tenen en el mercat audiovisual català –un cop descomptat l’autèntic domini de les televisions estatals, sobretot privades- tal i com ho van aconseguir en la ràdio amb RAC1.

Per a ajudar-lo a fer-ho possible el Govern e la Generalitat –en mans de CiU- va garantir-li el 2003 un multiplex sencer amb quatre canals, gens malament per a una empresa que fins al moment no tenia pràcticament cap presència en l’àmbit televisiu. Com que tot l’espai radioelèctric d’àmbit autonòmic va quedar en mans de Godó, la resta de grups mediàtics catalans van quedar fora del mercat televisiu, el que ja a l’època va aixecar no poques protestes. L’única excepció van ser els que van aconseguir encadenar diverses llicències locals, bàsicament l’empresari italià Nicola Pedrazzoli que va bastir el Canal Català que ara ha llogat a El Punt Avui TV.

Així doncs, tal i com recorda l’investigador de la UAB, Josep Àngel Guimerà des del seu compte de Twitter, la primera aposta de CiU per al panorama televisiu català es basava en dos multiplex, un públic –CCMA- i l’altre privat –Grupo Godó- igual que a la resta de comunitats autònomes. Va ser el Tripartit qui va negociar amb Zapatero la concessió d’un segon multiplex per a la CCMA de forma extraordinària. Multiplex que Francesc Homs ja va proposar de deixar “en suspens” per reduir despeses.

En tot cas, tal i com han recordat avui alguns mitjans, la voluntat del Govern espanyol de recuperar el segon multiplex de la CCMA es remunta a, com a mínim, juny del 2012, sense que fins ara el tema hagués aixecat massa polseguera, en una dinàmica que sembla més provocada per les polítiques d’homogeneïtzació autonòmica del PP que per una qüestió purament tècnica. Fins que en plena campanya electoral el mateix Homs anuncia el “tancament immediat” de la meitat de canals de la CCMA.

Mentrestant el Grupo Godó manté la llicència d’un multiplex sencer pràcticament en desús a excepció de 8TV. Els tres canals sobrers, un el té llogat al Futbol Club Barcelona que hi té la seva pròpia televisió, i els altres dos emeten un desconegut Estil9 –no té ni web- i un canal de videoclips que aprofita la marca de RAC 105, després que fracassés l’operació de llogar-lo a  Nicola Pedrazzoli per a fer-ne una “Intereconomía independentista”.

Casualment La Vanguardia ha estat l’únic diari de Barcelona que avui no ha destacat en portada l’amenaça que pesa sobre la CCMA.