Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Durant el mes d’agost publicarem una investigació en tres parts sobre NC Report, l’empresa d’enquestes de La Razón, elaborat pel Col·lectiu Contrastant, dins el marc de col·laboració entre ambdós projectes.

Autor: Col·lectiu Contrastant

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

1. NC Report: sospites i dubtes [1]

Fa temps que hi ha sospites sobre NC Report, la marca comercial de l’empresa de sondejos DEMO NCR SL, a la qual el diari espanyol La Razón encarrega les enquestes que publica. S’ha dubtat de l’existència tant de l’empresa com de les enquestes que publica aquest diari, que sembla el client preferencial (i gairebé únic) de DEMO NCR S.L.

Si ens guiem per una recerca feta al Mynews, l’empresa existeix si més no dels del 2008: concretament, l’11 de setembre La Razón va publicar el primer sondeig encarregat a aquesta empresa. El 26 de maig de 2010, un blog (El Sociólogo Irreverente) va alertar que aquesta empresa no estava inscrita en el Registre Mercantil i que tampoc estava associada a l’Asociación Nacional de Empresas de Investigación de Mercados y Opinión (ANEIMO, l’associació que agrupa les empreses demoscòpiques a nivell d’Estat espanyol) ni hi havia ningú que hi treballés que fos membre de l’associació professional AEDEMO. A més, no disposava de pàgina web.

DEMO NCR SL es va constituir el 7 de setembre de 2010, es va inscriure en el Registre Mercantil de València el 29 de setembre i va aparèixer el 8 d’octubre al BORME (Boletín Oficial del Registro Mercantil). Tres dies després de constituir-se, va crear i adquirir el domini de la pàgina web www.ncreport.es (el 10 de setembre).

2. Iberconsulta

De fet, com explicava El Sociólogo Irrevente, NC Report substituïa una altra empresa que també havia aixecat sospites, Iberconsulta. Aquesta empresa, que també treballava per a La Razón com a mínim des del 2 de maig de 2005, va desaparèixer sobtadament el 2007 (la darrera enquesta publicada per aquest diari va ser el 14 d’octubre 2007), pocs mesos després que un altre blog constatés:

  1. La dificultat de trobar el web a través de Google.
  2. El fet que, com passa en el cas del web de Report NC, el web d’Iberconsulta era molt pobre, impropi d’una empresa de sondejos. No hi havia dades del treball de camp, fitxes tècniques o taules de resultats de les enquestes. De fet, a més d’alguns arxius metodològics de caire general, bàsicament hi havia enllaços que remetien a arxius en pdf de La Razón. Com explicava el blog, es tractava d’un veritable cercle viciós: la font de La Razón era Iberconsulta, i la d’Iberconsulta era el diari espanyol.
  3. No hi apareixia la seu social de l’empresa i només hi constava un apartat de correus.
  4. El telèfon que hi figurava tenia temporalment restringides les trucades entrants.

Com que aquesta entrada del blog va tenir certa difusió i va ser reproduïda en altres llocs webs i blogs, Iberconsulta va reaccionar: un bufet d’advocats, Santos & Rojas, va enviar una missiva en nom d’Iberconsulta en què amenaçava d’exercitar accions legals i penals si el servei d’enllaços Meneame, que l’havia reproduïda i difosa, no l’esborrava, cosa que no va aconseguir.

3. Aportacions de Mèdia.cat

També Mèdia.cat va dedicar el 10 d’octubre de 2011 un article al tema, on a més de recollir algunes de les informacions precedents, en va aportar d’altres, com ara la data de constitució de l’empresa o la de l’alta del domini web. També informava que al web hi havia un telèfon de contacte que no responia ningú. Com veurem en un altre article, aquest telèfon ha desaparegut.

Com també es veurà, Iberconsulta i DEMO NCR SL (NC Report, com a marca comercial) estan relacionades indirectament a través d’una altra empresa, Celeste-Tel, i de José Ramón Lorente Ferrer.

4. Un cop d’ull al web de NC Report

Si fem una ullada al web de NC Report:

a. Sorprèn la seva suposada ubicació (avinguda Joan Fuster 16 de Cullera [Ribera Baixa]), ja que a l’Estat espanyol aquesta mena d’empreses tenen la seva seu a Barcelona, València o Madrid. Cullera és una població de 22.700 habitants, situada a 45 quilòmetres de València. Com veurem en un altre article, aquesta adreça està relacionada amb una altra empresa i amb una persona estretament relacionada amb la persona que administra Demo NCR.

b) A diferència de les altres empreses del sector, al seu web no hi consta actualment cap telèfon de contacte. Segons Media.cat, n’hi havia un en el moment que van elaborar el seu article. En aquests moments les úniques maneres de posar-s’hi en contacte amb NC Report és mitjançant un correu electrònic o l’apartat de correus 257 de Cullera. A més, l’adreça (Avinguda Joan Fuster, 16) no especifica l’empresa és en una planta baix o en un pis.

c) Tampoc no hi ha cap llista de clients, una secció habitual als webs d’aquesta mena d’empreses. Aquesta llista és un reclam per a possibles clients futurs i, per tant, la seva absència resulta sorprenent en un web d’una empresa de sondejos, que se suposa que vol vendre els seus serveis.

d) Tampoc no se’n coneix exactament qui la dirigeix. A la secció “Políticas y objetivos de calidad” surt un text del 2008 signat per A. Navarro, en qualitat de director. A més de la incògnita que planteja la A inicial (Antoni, Adolf, Anastasi, Àngel, Adolfina…?), a diferència d’altres empreses el seu director o la seva directora no surt als mèdia explicant o valorant les enquestes o les tendències de l’”opinió pública”. Així, a Catalunya tothom pot haver sentit parlar d’Àngels Pont (GESOP) o Jordi Sauret (Feedback EIS) o pot saber qui forma l’equip humà d’Opinòmetre. A Espanya també són coneguts els qui són al capdavant de SIGMA 2, Metroscòpia o GAD3, perquè surten als mitjans comunicació. En el cas d’aquestes empreses, a Internet se’n poden trobar referències; del director o de la directora de NC Report, no se’n troben.

e) Pel que fa al contingut del web, és força pobre per dir-ho suaument:

-La secció d’Actualitat no fa honor al seu nom: només hi ha dos arxius precedits del text “Respuesta a favor de NC REPORT del Comité de Ética de AEDEMO (Asociación Española de Estudios de Mercado, Marketing y Opinión)” El primer arxiu és del juny del 2013 i el segon (anomenat “En defensa de la independencia profesional) no té data.

-No hi ha penjats resums ni comentaris dels sondejos que en teoria fa aquesta empresa. L’únic que s’hi pot trobar és, d’una banda, un gràfic que ocupa menys de mitja pàgina en què hi ha la suposada evolució des del desembre del 2009 de la intenció de vot a quatre candidatures (“Intención de voto imputada sobre voto válido a candidatura”) i, de l’altra, un sobre la suposada evolució de la popularitat de Mariano Rajoy ”Índice de popularidad de Rajoy” (% de aprobación de su actuación política)”. Aquests gràfics que responen a un baròmetre més o menys quadrimestrals de 955 entrevistes no estan publicats per cap mitjà.

– D’altra banda, hi ha pocs arxius, dels quals tres enllaços no funcionen. Es tracta d’uns arxius que es poden trobar a les seccions “Encuesta municipal”, “Encuesta 20N – 2011” i “Compromiso de Calidad”.

f) No hi ha res al web que tingui a veure amb estudis de mercat, tot i que el logo de NC Report va acompanyat del text “Estudios de mercado y opinión pública”.

5. A la recerca del domicili social de DEMO NCR SL

Contrastant va encarregar a una persona amb vincles amb Cullera que intentés   localitzar Demo NCR SL/NC Report a l’adreça incompleta que figura al seu web, és a dir, a l’avinguda Joan Fuster 16. Segons el mateix web, n’és el domicili social i, per tant, hauria de ser el centre de la seva activitat, gestió i/o administració.

A Cullera existeix l’esmentada avinguda Joan fuster i també el número 16. L’edifici, prou recent i quasi deshabitat, s’anomena de Milenio I. El domicili social hauria de ser a la planta 1 porta 2.

La persona enviada per Contrastant va preguntar en el mateix edifici a les úniques dues persones que hi va trobar i li van dir que no hi havia cap empresa. A la cafeteria més propera no coneixien cap empresa (Demo NCR/NC Report). Va ensopegar amb dues persones conegudes que tenen un despatx al número 14 de la mateixa avinguda i tampoc no sabien que hi hagués cap empresa de cap mena al número 16.   Finalment, va visitar Promociones Vega Oeste, la promotora de l’edifici Milenio I, que es troba al carrer del costat (Mercedes Marí Domínguez), a pocs metres de la seu social del suposat domicili social de Demo NCR/NC Report, i li van dir que aquesta empresa o marca comercial no ocupava cap pis ni planta baixa de la finca esmentada.

Després d’aquesta comprovació, vam iniciar una recerca de la documentació disponible d’aquesta empresa al registre mercantil, cosa que ens va portar a establir un seguit de connexions que donarem a conèixer en el proper article, que publicarem demà.

[1] Volem agrair l’ajut de Toni Infante i Marçal Terrades.

Podeu llegir la continuació d’aquesta investigació a NC Report: vincles i relacions (II) i NC Report: metodologia deficient i tarifes ‘low cost’ (i III)

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019