Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

A mesura que s’acosta el 9N i la guerra mediàtica que l’envolta s’intensifica, les acusacions de manipulació, silenciament i intoxicació a una banda i altra van fent-se més i més agres.

Des de Mèdia.cat hem volgut agafar un dels episodis possibles a analitzar i comparar el seu tractament en mitjans de diferents orientacions per tal de certificar quines són les opcions més menystingudes. L’exemple escollit és el tractament de les “esquerres” –amb tota l’amplitud que pot suposar aquest terme- en dos actes autodefinits així i antagònicament posicionats en relació al 9N.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

El primer és la presentació del manifest “Per la unitat del poble treballador. Decidim ¡No a la independència!” el passat 10 d’octubre. El segon és l’acte central de la campanya “Esquerres pel Sí-Sí” celebrat ahir al Casinet d’Hostafrancs de Barcelona.

Ambdós casos són difícilment comparables, ja que mentre el primer és un manifest signat per 300 persones –i cap organització,- però una desena escassa amb certa rellevància pública i molts d’ells signants únicament com a “votants d’esquerres”. En canvi, el segon cas és una campanya que té el suport del gruix de l’esquerra parlamentària i extraparlamentària de Catalunya –ICV, ERC, CUP, EuiA, Guanyem o Procés Constituent entra d’altres- amb l’única excepció del PSC i Podem; a més de nombrosos moviments socials, activistes molt reconeguts i que van desbordar el Casinet d’Hostafrancs durant l’acte. El seu manifest, a més, ha rebut més d’un miler d’adhesions.

Tot i aquesta desigualtat en la rellevància del fet noticiable, els principals diaris de Madrid van informar de la presentació del manifest unionista. El Mundo va dedicar-li un ampli reportatge sota el grandiloqüent titular de “L’esquerra alça la veu contra la independència”. El País li va dedicar una cobertura més modesta, publicant el teletip d’EFE que situava la categoria dels signants a “representants de l’esquerra catalana”. Cap d’aquests dos rotatius ha publicat una sola línia de l’acte d’ahir de la campanya Esquerres pel Sí-Sí.

El mateix van fer altres mitjans més situats a l’esquerra com Público o ElDiario.es, que mentre va informar del manifest unionista a la secció política estatal, va deixar la cobertura de l’acte independentista pel seu mitjà afiliat a Catalunya.

Però no només els mitjans madrilenys. A Barcelona, La Vanguardia, tot i informar dels dos fets, li va dedicar una cobertura més rellevant –fotografia, extensió i situació- a la roda de premsa unionista que a l’acte independentista.

En el que es podria definir com els mitjans més propers al sobiranisme, tant l’Ara com Nació Digital van informar d’ambdós fets, d’una forma més favorable als independentistes al primer cas (1 i 2) i més equilibrada en el segon (1 i 2).

Pel que fa als mitjans públics catalans, si bé el Telenotícies Vespre de TV3 d’ahir va dedicar uns pocs segons a informar de l’acte al Casinet i en canvi no va cobrir la roda de premsa del 8 d’octubre, el portal web de la CCMA és a l’inrevés, i només informa de l’acte unionista, el portaveu del qual va ser entrevistat a Catalunya Ràdio

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019