Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El passat dia 11 de desembre Google va anunciar que el servei de Espanya deixarà de funcionar a partir del 16 de desembre. El motiu que indica la companyia és que la Llei de la Propietat Intel·lectual els obliga a pagar una compensació als editors quan usen algun fragment del que han publicat als seus mitjans, com seria el cas de Google News. En l’anàlisi que hem fet de deu mitjans de comunicació  que tenen com a àmbit algun dels territoris de llengua catalana, o en el cas de Vilaweb tot l’àmbit lingüístic, només dos d’ells fan referència a que l’anunci de l’empresa nordamericana no afecta els mitjans de comunicació en català. L’Ara en fa referència al titular d’una de les dues notícies que elabora La marxa de Google News no afectarà la premsa digital en català. En el cos de la notícia el diari destaca que: “De tota manera, els internautes catalanoparlants que seguim l’actualitat amb una òptica catalana no ens veurem gaire afectats pel tancament de Google Noticias: com que el servei només indexa mitjans de comunicació escrits en espanyol, els escrits en català no en desapareixeran perquè ja no hi eren presents. Aquest és un cas més de la manca de pes real del català en el món digital” i s’aprofita l’article per denunciar les discriminacions que pateix el català en determinades àmbits de la xarxa.

Vilaweb, tot i que no ho inclou al titular, si que en fa menció a l’interior de la notícia “Google News és l’únic servei de Google que encara no ha estat traduït al català. I per això aquesta mesura pràcticament no afectarà els continguts dels diaris en la nostra llengua”. Pel que fa a El Punt+Avui, l’altre mitjà en català analitzat, no en fa menció a aquesta circumstància. En la resta d’informacions elaborades pels altres mitjans analitzats –El Periódico, La Vanguardia, Levante-EMV, Diario Información, Las Provincias i Diario de Mallorca– cap d’ells no inclou una perspectiva pròpia de país i el fet que l’anunci de Google no afecti els mitjans en català no està inclòs en les informacions de cap d’ells: ni al titular, ni als subtítols, ni al cos de la notícia.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

L’enfocament sobre el tancament de Google News
Entre l’11 i el 14 de desembre, La Vanguardia és el mitjà que més informacions li dedica a l’anunci de Google amb nou notícies a la seva web; El Periódico i Las Provincias tres; L’Ara, Levante-EMV; Diario Información, dues notícies; i Vilaweb i El Punt+Avui, només una. La cobertura tots els mitjans té en comú que hi ha sempre una notícia amb un titular de caire informatiu amb el qual s’assenyala que Google decideix tancar el seu servei Google News a partir del 16 de desembre, excepte Las Provincias que informa de l’anunci de Google a partir de la interpretació de l’Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE). Levante-EMV i Diario Información destaquen que Google News cerrará el martes pero los usuarios podrán consultar noticias, una informació en la qual s’interpreta que la decisió de Google és una forma de pressió davant l’imminent entrada en vigor de la Llei de la Propietat Intel·lectual. Un enfocament que també citen El Periódico i La Vanguardia.

Tant pel que fa al Diario de Mallorca, Las Provincias i La Vanguardia predominen els titulars amb enfocaments que donen veu al Govern espanyol i l’AEDE. El Diario de Mallorca informa amb titulars com ara: Wert dice que la ´tasa Google´ todavía debe negociarse i que Los editores de diarios alertan del impacto negativo del cierre de Google News. Els titulars de Las Provincias fan el mateix: La AEDE mantiene abierta la puerta de la negociación con Google, Cultura ve en el cierre de Google News una «decisión empresarial» o Los editores piden que el cierre de Google News no dañe a usuarios y empresas.

De les nou notícies analitzades de La Vanguardia, quatre enfoquen la informació des del punt de vista del Govern espanyol o l’AEDE: Wert cree que Google “se ha adelantado” a las negociaciones al retirar Google News, Cultura califica el cierre de Google News como una “decisión empresarial”, La Ley de Propiedad Intelectual sigue su curso, pese al cierre de Google  News i AEDE pide protección para empresas y ciudadanos ante el cierre de Google News. Altres dos titulars destaquen aspectes poc publicitats pels mitjans analitzats com ara l’expectació generada als EUA per la situació a l’Estat espanyol o que el Grup Zeta demana negociacions a Google. La resta un caire més neutre sobre l’anunci de Google News i els seus efectes en empreses o la ciutadania.

Contrastos en les informacions

De l’anàlisi realitzat contrasten informacions oposades, si més no aparentment, sobre la matèria. Mentre que El Periódico anuncia en una de les noticies que “els juristes adverteixen que la nova llei sobre propietat intel·lectual és la més restrictiva a Europa en relació amb el tractament als agregadors de notícies a internet”. Las Provincias, en canvi, inclou les declaracions de Wert en què qualifica el tancament de Google News com una “decissió empresarial” i afirma que la la llei està en línia amb altres legislacions europees. El mitjà valencià informa que Google s’hauria avançat al desenvolupament reglamentari de la llei i que els editors dels diaris europeus l’acusarien d’abusar de la seva posició dominant. Per la seva banda, Ara, El Periódico o Vilaweb informen que en països com França, Alemanya o Brasil, en què s’han produït situacions similars, els mitjans s’han fet arrere en la seva postura perquè perdien audiència estan fora de Google News. Les informacions d’El Periódico destaquen elements com ara que a “la resta de països, al contrari que a Espanya, les legislacions no inclouen el terme “irrenunciable”, de manera que els mitjans són lliures per triar si cobren o no a Google per incorporar-se al seu servei” i que “a França s’ha arribat a un acord amb els mitjans, creant un fons cofinançat per Google, però no per l’ús dels continguts, sinó per ajudar el sector a desenvolupar projectes periodístics més competitius en l’entorn digital”.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Un Comentari

  1. pep

    corregiu : “només dos (d’AQUESTS) fan referència aL FET que l’anunci”