El País publica com a notícia publicitat camuflada de Telefónica, accionista de Prisa

“Els clients de Movistar Fusion tripliquen la seva velocitat des del divendres”. Aquest enunciat, que bé serviria per a un anunci de la companyia de telecomunicacions és, en realitat, el titular de la “notícia” que El País publicava ahir a la secció d’economia informant sobre els canvis en els contractes de Telefónica.

Per si això no fos suficient, la imatge que il·lustra la informació és publicitat de l’empresa extreta de la mateixa web corporativa. Només en el subtítol s’informa que aquest argument de velocitat va acompanyat d’una pujada de la tarifa de cinc euros per passar, ràpidament, a “una nova oferta de televisió”.

En realitat, Telefónica ha decidit apujar unilateralment la quota dels clients que van contractar un paquet fix-mòbil que s’havia venut amb unes tarifes que “serien per a sempre”. La decisió ha estat molt polèmica i l’associació de defensa dels consumidors, Facua, n’ha endegat una campanya de denúncia que ha rebut el suport de més de 300.000 signatures en línia. A més la companyia ha amenaçat amb multes de 270 euros als clients que tractin de rescindir el contracte les condicions del qual acaba de modificar unilateralment.

Aquesta informació –la periodísticament més rellevant- no apareix a la “notícia” de El País fins al darrer paràgraf on s’explica, a més, a l’inrevés: Primer s’avisa que l’augment de tarifa ha estat avalat per l’organisme regulador, el que “llença per terra les tesis d’algunes associacions de consumidors com Facua”. Tot seguit s’inclouen extractes de l’argumentari de la Comissió Nacional espanyola de Mercats i Competència (CNMC) però cap sobre els motius de la protesta de Facua ni si hi ha gaires clients que hagin presentat reclamacions.

Els altres quatre paràgrafs de la peça estan destinats a informar amb tot luxe de detalls sobre els avantatges de la nova oferta, incloent-hi tarifes, condicions, megabytes de velocitat i que “la pràctica totalitat dels equips de fibra estan preparats per assumir les noves velocitats sense cap canvi”. Fa només 20 dies el mateix diari informava que els operadors de telefonia acumulen milers de queixes per no oferir la velocitat contractada. Això sí, en aquesta ocasió no se citava el nom de cap empresa.

L’article oblida explicar que Telefónica és un dels accionistes de referència de Prisa, l’editora de El País.

Aquesta informació –clau perquè el lector pugui entendre si hi ha un conflicte d’interessos entre la notícia i l’empresa editora- tampoc es detalla en la cobertura de la recent compra de Canal+ -canal fins ara en mans de Prisa- per part de Telefónica. Una operació que no ha estat exempta de polèmica i vigilància per part de la CNMC i que El País va publicar de forma força més suavitzada.

L’altre gran conflicte que afecta ara mateix Telefónica tampoc ha gaudit d’una cobertura massa completa a El País. Amb alguna excepciósobretot a la secció Catalunya,- ha calgut gairebé un mes de vaga perquè ahir el diari publiqués un reportatge explicant de forma detallada la situació laboral dels instal·ladors subcontractats per Telefónica. El mateix dia, però, una altra peça informava falsament de la fi de la vaga, una mesura que sols secunden CCOO i UGT, actors secundaris en el conflicte i que en cap moment van ser convocants de l’aturada indefinida, que continua. La negativa d’AST, CGT i Cobas de signat l’acord –i per tant la continuïtat de la vaga- només apareix a la darrera línia.

Notícia relacionada: La vaga de Telefónica surt als mitjans, però per a ser criminalitzada
Ampliació (07/07/15): Arran de la publicació de l’article ens han arribat nova informació provinent de clients de Movistar enfadats. Segons aquestes fonts, l’augment de velocitat no arribaria divendres, tal com assegura el titular de la notícia de El País, sinó que en tot cas “podria començar a notar-se” a partir de juny, sense que quedi clar si serà per a tots els abonats o només per aquells que la demanin específicament ni si podrà gaudir-se’n a totes les zones geogràfiques. Així doncs, aquest article no només seria un anunci, sinó que a més seria publicitat enganyosa.