Les serps d’estiu, aquelles notícies òbvies, repetitives i poc interessants que s’allarguen durant els mesos estivals de menys activitat política i redaccions més magres (encara) per omplir espai, són una tradició als nostres mitjans. A la seva darrera edició, l’Anuari Mèdia.cat va comptar quants arbres es destinen a imprimir-les. Ara, en aquesta última anàlisi abans de començar les vacances d’estiu, fem un repàs d’algunes de les més repetitives, curioses o hilarants que han proliferat aquest juliol i que, probablement, s’allargaran bona part de l’agost (i això sense comptar la proclamació dels candidats electorals, una cobertura que potser caldria comparar amb fets similars quan ha caigut durant mesos menys estivals).

1. La calor: Aquesta és una serp d’estiu que no falla. És igual que cada estiu faci calor, no hi ha cap informatiu que se salvi de la peça amb els consells per evitar-la –no sortir al migdia, hidratar-se, emprar cremes solars i gorres, etc.- quan els termòmetres s’acosten als 40 graus en les poblacions més caloroses.

2. Més calor: Enguany, una successió d’onades de calor insuportable –les més calentes des de 2003- han elevat aquest gènere periodístic a l’alçada d’un art. Portades avisant-nos que “l’onada de calor compleix un mes” incloses. Però tot i l’espai dedicat, és curiós com s’ha aconseguit evitar temes més profunds que hi estan relacionats, com podrien el canvi climàtic o possibles increments de mortalitat.

periodicoestiu3. Les vacances dels futbolistes: O dels famosos en general. El veritable puntal d’aquest gènere periodístic els darrers anys. El Peródico, per exemple, li dedica pràcticament el seu suplement estiuenc. Així, les fotografies en banyador de pràcticament qualsevol jugador de futbol tombat sense fer res han passat per davant els nostres ulls sense que ningú hagi explicat que aporta aquesta informació.

4. Turistes borratxos: Són una tradició a les zones de costa des de fa anys, però tenen els ingredients de morbo, indignació moral i innocuïtat que les converteixen en les notícies perfectes per omplir espai als informatius. Fins i tot de forma tan estrambòtica com una pàgina de Facebook (ja tancada) amb fotos de turistes borratxos… a Grècia, que han reproduït pràcticament tots els mitjans.

5. Lleó Cecil: Pot tenir cert interès a l’hora d’explicar el greu risc d’extinció al qual estan exposats la majoria de grans mamífers africans, però realment hauria mogut tanta tinta aquest tema en plena temporada? Per posar només un exemple, La Vanguardia ho ha destacat en portada fins a tres dies.

dailystar6. Peix menja-testicles: Segurament una de les serps d’estiu més ridícules d’aquest juliol –només el mal-nom amb què s’ha batejat al peix ho diu tot-, importada directament de la premsa sensacionalista anglesa, una pràctica cada cop més habitual als nostres mitjans (la notícia del Facebook grec “caça-borratxos” bevia també d’aquestes fonts).

7. La dona “empassada” per una escala mecànica: Una altra història “curiosa”, morbosa i innòcua, sobretot perquè ha passat a la Xina i no hi ha cap cadena de centres comercials que intenti minimitzar la història. Només a La Vanguardia s’ha pogut llegir la història, veure el vídeo, saber les reaccions i les proves de l’evitabilitat de l’accident. Un seguiment que sovint es troba a faltar en fets molt més propers.

LasProvincias27-7-158. Guerra de les banderes: Una versió valenciana del recompte municipi per municipi sobre el compliment de la llei estatal de símbols però en una versió més ridícula. Va encetar-la Las Provincias amb la seva portada dedicada a assenyalar la manca de banderes espanyoles a la “Guerra de les Flors”. Com criticar la presència de senyeres coronades no quedava massa bé, el diari de Vocento va arribar a consultar experts per determinar quin percentatge de blau hauria de tenir l’autèntica bandera valenciana. Encara que, tot apunta a què aquesta serp no serà només d’estiu.