Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Ahir va presentar-se oficialment l’oferta de vídeos sota demanda de Netflix per a l’Estat espanyol. L’esdeveniment va causar una enorme expectació mediàtica i pràcticament tots els mitjans van dedicar amplis espais a informar de la implantació d’una multinacional privada. A més la majoria ho va fer de forma acrítica i amb formats que es podien confondre amb la publicitat.

Per posar només alguns exemples, ahir van publicar-se titulars com “Netflix arriba avui a Espanya des de 7,99 euros i el primer mes gratuït”, “Guia per treure-li partit a Netflix”, “Sis sèries que estaves esperant i des d’avui pots veure a Netflix”, “Com funciona Netflix: experiències d’un usuari el seu primer dia a Espanya” o “Vuit sèries amb les quals estrenar Netflix”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

És cert que alguns mitjans han estat una mica més crítics en la seva cobertura. Entre els que s’editen en català s’ha destacat el fet que, “per ara”, la plataforma no ofereix ni interfície ni continguts en aquesta llengua, encara que això es pot fer de forma més o menys crítica.

Alguns mitjans sí que han optat per fer algunes ressenyes més crítiques i altres han aprofitat per fer una anàlisi de la situació de la “televisió a demanda” o per recordar les altres plataformes de vídeos a la carta disponibles, però aquesta lectura ha estat minoritària.

L’expectació generada i la promoció de Netflix és especialment sagnant per a la premsa catalana, ja que al país existeixen dues empreses –Filmin i Waki TV, la segona actualment sota control japonès- que competeixen directament amb aquesta multinacional i mai han rebut aquest tipus d’atenció mediàtica, ni tan sols quan la primera va rebre el Premi Ciutat de Barcelona per la seva “creativitat i innovació”.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019