Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Demà és allò que els experts en màrqueting estatunidencs han batejat com el Black Friday, una jornada de descomptes massius abans de Nadal per tal d’incentivar el consum en una època que la majoria de gent es troba a l’espera a què arribin les festes.

Les multinacionals del comerç van començar a implantar-ho al nostre país fa uns anys i no hi han estalviat recursos publicitaris. A pesar de ser una iniciativa totalment desconeguda fins fa molt poc, l’any passat ja va ser més celebrada i enguany, els «experts» auguren que serà massiu.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

elperiodico26-11-15Aquest és si més no el relat que ofereix El Periódico avui. Un diari que dedica el seu principal titular de portada a avançar que el Black Friday de demà serà tot un èxit. El diari del Grupo Z assegura que hi ha «Febre consumista» a pesar de la greu situació social i econòmica que continua patint bona part de la població catalana. Si bé no és l’únic diari que ha abordat el tema d’aquesta forma, sí que és el que li ha donat més rellevància.

Però aquest enfocament és una cobertura sincera que tracta d’informar sobre els fenòmens socials de forma prèvia al seu desenvolupament? O pel contrari, és una publicitat disfressada de notícia que mira de promoure que passi allò que diu que passarà?

Les pàgines interiors del diari ofereixen algunes pistes per tractar de respondre a aquestes preguntes. L’article central assegura que hi ha «Bogeria pel Black Friday», però al text no s’acaba de veure aquesta dèria més enllà d’algunes frases genèriques: «milers de comerços oferiran descomptes limitats en el temps», «la participació és massiva», «una jornada molt especial». No hi ha cap dada –previsió de vendes, tant per cent de comerços participants- que avalin aquestes expressions. De fet, una font consultada pel periodista explica que «L’any passat va ser més tímid», però en canvi, una consulta a l’hemeroteca del diari permet descobrir que ja l’any passat El Periódico va informar que «El Black Friday tanca amb èxit l’edició més massiva». De nou, al text de l’article un responsable del sector reconeixia que la iniciativa «ha tingut una repercussió més ‘mediàtica’ que d’increment de vendes». Sembla doncs que l’interès del diari per promoure aquesta data ja ve de lluny.

El reportatge s’acompanya de dues peces més «Black Friday 2015: Amazon, El Corte Inglés i Media Markt lideraran les ofertes» i «Guia per saber comprar al Black Friday 2015». A més, dilluns ja va publicar, com a prèvia que «Amazon s’avança i comença aquest dilluns el Black Friday amb vuit dies de descomptes». Totes tres són informacions pràcticament publicitàries destinades a fomentar el consum durant eldivendres negre, fins i tot en alguns establiments concrets –bàsicament grans cadenes, encara que després l’article parli de la participació de petits comerços- i en especial Amazon, una empresa que té experiència a l’hora d’aconseguir ‘colar’ publicitat pròpia com a notícies mentre aconsegueix amagar els seus aspectes més polèmics.

Quan valdria una pàgina de diari avisant que X empresa ofereix «vuit dies de descomptes», amb «100 productes cada dia» i «més de 1.000 el divendres»? Doncs Amazon ho ha aconseguit, aparentment, gratis i sense que quedi clara quina és la raó que fonamenta la noticiabilitat d’aquesta informació. Els dubtes sobre els criteris a l’hora d’escollir els comerços que es destacaran en la informació s’incrementen quan es veu que un dels escollits és una botiga virtual anomenada Rakuten, de la qual s’informa que «El comerç online de comerços (sic) també repetirà aquest any en la seva campanya de descomptes, però encara no ha concretat com».

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019