La Cimera del Clima de París o COP21 entra en la seva recta final enmig de –se suposa- tenses i frenètiques negociacions per arribar a un acord final que permeti assegurar que s’ha salvat la trobada. I això que, a pesar de les declaracions èpiques, pensades per a la història, dels principals líders mundials, les expectatives en la cimera eren més aviat baixes.

Potser explicaria aquest desencís el fet de saber que fins a un 20% del pressupost del COP21 ha anat a càrrec de «col·laboradors» privats, grans multinacionals, la majoria de les quals tenen unes pràctiques totalment oposades a la mitigació de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i a més són lobbistes habituals per evitar legislacions verdes. EDF, Engie, BNP-Paribas, Renault-Nissan o Air France es troben entre les més destacades, però fins i tot Volkswagen, a pesar del recent escàndol de la manipulació dels seus índexs de contaminants, ha volgut aprofitar l’ocasió per «enverdir» la seva imatge.

Encara que aquesta característica ha estat esbombada tant pels crítics a aquesta col·laboració com per les mateixes empreses, els grans mitjans han optat per passar-hi de puntetes i han preferit destacar altres notícies que, a parer seu, eren molt més importants. N’hem escollit set:

1. El País i els «fons d’inversió verds»: La notícia, de fet, ha estat recollida a la majoria de mitjans i destaca el fet que uns 500 fons d’inversió de tot el món renuncien a invertir en energies fòssils –encara que al text es matisa la xifra i es reconeix que «és complicat saber exactament l’import de la desinversió»- en un moviment que no queda clar si és per interès o per compromís.

2. El Periódico i la cimera sostenible: Un detallat article destinat a explicar que els entrepans de Le Bourget són eminentment vegetals i de producció propera i que l’organització ha fomentat l’ús del transport públic entre els assistents.

3. La Vanguardia publica notes de premsa publicitàries d’Acciona: Al web de La Vanguardia s’hi pot trobar aquest teletip d’EFE, pràcticament un anunci d’Acciona, en la que l’empresa explica les coses per les quals «advocarà» a la Cimera de París. L’empresa, es destaca, té un «model de negoci centrat en les energies renovables i infraestructures sostenibles». Una forma molt amable de definir una constructora responsable de tot tipus d’obra pública -sostenible o no- com per exemple una de les autovies més grans d’Austràlia.

4. El Mundo i els cotxes ja (quasi) no contaminen: Per celebrar el COP21, la secció de ‘Motor’ de la capçalera de Unidad Editorial no ha tingut millor aportació que assegura que «Les emissions de CO2 dels cotxes s’han reduït un 34% en menys de 20 anys». L’única font que valida la dada és l’Associació de Constructors Europes d’Automòbils (ACEA) i ho fa sense citar directament la polèmica pel frau d’aquestes empreses en els tests de mesura. Indirectament sí que ho fa, ja que el president d’ACEA declara «el seu ‘total suport’ a la millora (sic) d’aquests tests»

5. Ara i la tecnologia: El canvi climàtic també pot generar «un bon ventall de negoci de consultoria» en meteorologia. I un bon reportatge sobre una empresa mallorquina que desenvolupa aplicacions en el sector serveix per explicar-ho.

6. TV3 dóna veu als activistes, però evitant el conflicte: Aquest reportatge al Telenotícies sobre la presència d’activistes socials i ambientals al COP21 evita qualsevol menció al fet que les multinacionals estiguin finançant una part substancial de la cimera.

7. Levante, millor no dir res: Com acostuma a passar amb els temes internacionals, el COP21 ha passat pràcticament desapercebut a Levante. Un article d’EFE resumint les declaracions dels principals líders durant la seva inauguració serveix per cobrir l’expedient.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019