La llegenda negra sobre el poder de El Corte Ingés sobre els mitjans és una de les més antigues i sòlides pel que fa a la relació entre els departaments de màrqueting de grans empreses i les redaccions. La «saviesa popular» assegurava que era impossible publicar una notícia negativa sobre el principal gegant del comerç al detall de l’Estat espanyol, una empresa que factura 3.500 milions d’euros i ocupa 93.000 treballadors.

Ara és més fàcil quantificar el poder d’aquesta «mà negra» gràcies a la publicació dels comptes de El Corte Inglés per part del grup de hackers Anonymous-La Nueve. Aquests documents, que permeten consultar els pagaments de la companyia des de 2011 a 2016 per tothom qui ho desitgi en tot tipus de patrocinis, regals i col·laboracions amb diferents mitjans, periodistes i entitats del sector de la comunicació.

La majoria de les activitats patrocinades, no totes, són públiques i, de fet, fortament publicitades, però aquesta documentació permet recollir-les de forma sistemàtica i saber, també, les quantitats aportades. La filtració no inclou el gruix de partides publicitàries, encara que sí que n’inclou algunes, sobretot a revistes relativament petites.

El volum de dades fa que, per ara, sigui impossible per a Mèdia.cat, oferir una relació exhaustiva de mitjans i professionals beneficiats, però si alguns exemples que permeten entendre el modus operandi dels afalacs de El Corte Inglés a la premsa.

Un dels sistemes més emprats –a banda de la publicitat directa, de la que no hi ha massa informació- és el patrocini d’actes i gales organitzades per mitjans. Així, per exemple, El Corte Inglés va col·laborar amb 20.000 euros a La noche de la economia del El Economista; amb 8.000 euros al 15è aniversari de 20 Minutos; amb 2.000 euros a la Inauguració de la il·luminació de Nadal de Múrcia organitzada per la Cadena COPE –un dels mitjans amb més actes patrocinats-; amb 1.000 euros a la VII Gala Premis “Cartageneros en la Onda” 2015 d’Onda Cero, o amb 350.000 al les tertúlies esportives de Canal Sur.

També crida l’atenció el contracte de quantitats relativament grans en publicitat a revistes especialitzades sense una difusió massiva. Per posar dos exemples, El Corte Inglés patrocina la secció Tiempos de Hoy de la Revista El Siglo per un preu de 21.600 euros i ha inserit anuncia a la revista Capital per valor de 15.000. Aquesta última va premiar El Corte Inglés, entre d’altres, com una de «les millors empreses del 2015».

Amb tot, un dels contractes més voluminosos és amb l’agència EFE, qui va cobrar 63.966,24 en concepte de «Serveis, Difusió, Tarifes i Garanties de Facturació 2015».

Periodistes i associacions professionals

Però el manà de El Corte Ingés no només ha arribat als mitjans, si no també als periodistes i les seves associacions.

jaimegonzalezAlgunes estrelles mediàtiques es troben directament a sou de l’empresa, com és el cas de Fernando Ónega, actualment tertulià al programa Saber vivir de TVE i que l’any passat va publicar una hagiografia del propietari de El Corte Inglés ,Isidro Álvarez, a La Voz de Galicia. Ónega va facturar 294.000 euros (6.000 al mes) a través de l’empresa Telyde de la seva propietat. Durant el 2015 també van cobrar Isabel Durán (8.400 euros) o el cap d’opinió d’ABC, Jaime González (9.600 euros) en concepte de «col·laboració programa Intereconomia». També s’hi poden trobar el redactor de Marca Amalio Moratalla (27.330 euros el 2011 en concepte «d’assessoria») i la periodista taurina Mariví Romero (20.400 euros) per diverses «col·laboracions amb el departament de Relacions Exteriors».

Més enllà de les estrelles, als informadors de la tropa també els arriba la generositat de l’empresa, si bé molt més modesta. Així, ara és possible saber que El Corte Inglés va gastar 910 amb un dinar de Nadal amb els mitjans de comunicació de Valladolid, als que cal sumar-hi 307 en «atencions». A Elx, la mateixa partida va suposar 997,10 euros –dinar més regals-, i a Burgos 719,84 només amb l’àpat. Als directors dels mitjans de Huelva se’ls van fer regals per valor de 344 euros.

En aquest apartat també s’hi poden sumar l’organització d’esdeveniments especials per a periodistes, com el torneig de golf per a periodistes, que s’organitza a Madrid des de fa 35 anys –reunint professionals de la informació i responsables de comunicació de la companyia- i que en la darrera edició va costar 3.206,5 euros entre el dinar, els premis i altres partides.

Els bloguers també tenen el seu apartat i així, per exemple, durant el «look del verano 2015» van destinar-se 2.070 euros entre el menjar, els premis i els «detalls» per als bloguers que hi van participar.

Un aspecte una mica més preocupant és el patrocini sistemàtic de El Corte Inglés de tot tipus d’iniciatives d’associacions professionals a l’Estat espanyol. Per exemple, l’empresa va aportar 2.500 euros per a editar l’agenda de la comunicació de la Federació d’Associacions de Premsa d’Espanya (FAPE) o va comprar 5.000 exemplars de l’àlbum “100 fotos por la libertad de prensa” de Reporters sense Fronteres, amb un cost total de 8.000 euros. Una de les entitats més beneficiades, però, és l’Associació de Premsa de Madrid (APM), qui, només el 2015, va rebre 15.000 euros per al seu programa «Primer empleo». Una altra partida detalla 72.000 en «col·laboracions en diferents publicacions de 2011, 2012 i 2013».