Una polèmica i una campanya a les xarxes socials han marcat la presentació de la nova temporada de Catalunya Ràdio en relació al pes que hi té la cultura. Alguns articles –com aquest al digital cultural Núvol, aquest d’opinió a Nació Digital o aquest en un blog– van alertar sobre la manca d’espais culturals en relació a l’esport en la nova graella i més tard les crítiques es van coordinar en l’etiqueta #Onéslacultura.

El director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, va sortir al pas de les crítiques –una decisió que l’honora- amb un repàs dels espais de cultura de la ràdio pública catalana. Un recull, però, que és contestat per Bernat Ruiz, autor del primer article a Núvol. Ruiz critica que la cultura sigui «transversal» i «al marge del format rígid dels programes clàssics», una innovació que no s’aplica als esports, que sí que compten amb programes de format clàssic i en franges horàries, no només fàcilment distingibles, sinó que també són les de màxima audiència. Però a més el periodista fa un recompte de les hores setmanals dedicades a la cultura a Catalunya Ràdio i en suma 30 i 25 minuts, un 18% de la graella, només en els programes específics, sense comptar l’espai dedicat en magazins i butlletins informatius. Una xifra respectable si bé allunyada del 29% -48 hores setmanals- dedicades a l’esport.

Una forma de calcular si és poc o molt seria analitzar la seva tendència en el temps. Si l’espai dedicat a la cultura augmenta o disminueix a Catalunya Ràdio. El web de l’emissora no permet comparar les programacions per anys –cal buscar programa per programa i llavors descobrir l’any d’emissió, la temàtica i les hores setmanals de durada, una tasca inassolible per aquest article.

Tot i això, un estudi encarregat pel CAC va analitzar la programació cultural de les ràdios públiques en català –Catalunya Ràdio, COM Ràdio i Ràdio 4- la temporada 2003-2004. Segons aquest estudi el conjunt de continguts culturals a l’emissora de la CCMA era del 19,3. Una xifra lleugerament superior a la comptabilitzada per Bernat Ruiz, encara que cal tenir en compte que aquest estudi s’hi incloïa els continguts de magazins i informatius, pel que la xifra actual encara podria ser superior a la del 2003-2004.

Llavors, però, un directiu de Catalunya Ràdio citat a l’estudi ja justificava el que semblava un baix percentatge de temps dedicat a la cultura per l’existència de l’emissora especialitzada Catalunya Cultura. Aquesta ràdio va ser tancada el 2006 i convertida en iCatFM, amb continguts exclusivament musicals. Al seu torn, iCatFM va passar a emetre exclusivament per internet el setembre del 2012 i actualment alguns dels seus continguts s’emeten per Catalunya Ràdio. Però sembla que l’emissora generalista no ha fet massa esforç en suplir els buits que aquell tancament hagin pogut generar.

Així doncs, si es considera la cultura relegada de la ràdio pública, també cal tenir en compte que aquest no és un problema nou.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019