rescat de les autopistesrescat de les autopistesrescat de les autopistesEl rescat de les autopistes radials de Madrid pot suposar, segons els càlculs de la patronal Seopan, fins a 5.500 milions d’euros públics que aniran a indemnitzar grans constructores com ACS, Abertis o Sacyr, i entitats bancàries com Bankia.

El cas tindria tots els números per convertir-se en un gran escàndol políticomediàtic: tornen les injeccions de diners públics per salvar negocis privats, tot el fiasco té l’origen en unes decisions polítiques força dubtoses i amb promeses de cost zero; la xifra s’assembla massa a les retallades imposades per la UE per reduir el dèficit –pel que faria inútil tot aquest esforç-, o que les empreses beneficiades mantenen relacions sota sospita amb la política.

A més, aquesta enorme xifra de diners es posa sobre la taula –aparentment sense problemes- de forma immediata, mentre els fons per evitar els talls de llum i altres serveis bàsics o evitar desnonament mai s’acaben de crear o si es fan és a iniciativa d’institucions locals i amb dotacions molt més reduïdes.

Però tot i aquests elements, no sembla que els mitjans de Madrid hagin vist la noticiabilitat de la història. Cap dels quatre diaris de Madrid a la venda en quioscos inclou una mínima menció al tema en portada i només 20 Minutos ho destaca. Tampoc sembla un tema prou important per dedicar-li un editorial –només ho fa El Mundo i no qüestiona la nacionalització ni nomena cap de les empreses implicades- com si ho són la crema de fotografies del Rei, la normalització digital o les polèmiques internes de Podemos.

Silenci també als diaris econòmics

rescat de les autopistesrescat de les autopistesNi tan sols la premsa econòmica ha considerat important aquesta desviació del dèficit, i només Cinco Días ho inclou en portada i de forma secundària, per darrere del pla governamental de conciliació o el nou capítol de la crisi del Banco popular. En el cas d’Expansión –que en portada informa de la Pilota d’Or a Cristiano Ronaldo però no el rescat de les autopistes- l’única notícia publicada al web és un teletip d’Europa Press.

En el camp audiovisual no millora gaire la cobertura. Al Telediari vespre d’ahir el tema no va anar en portada i se li va dedicar 39 segons amb una única versió governamental. La felicitació nadalenca de la Família reial, el cas Nadia, la Pilota d’Or o les propostes de flexibilització horària van ser tractats de forma preferent.

Precisament a la tertúlia del programa Hoy por Hoy de la Cadena Ser, alguns convidats han deixat caure que el llançament d’aquesta proposta de canvi horari precisament avui hauria estat una «cortina de fum», precisament per tapar l’escàndol del rescat de les autopistes, i això que és un dels mitjans que li ha donat més rellevància. Tot i aquesta percepció el programa ha dedicat molt més temps al primer tema que al segon. Mentre, els espais televisius matinals com Espejo Público o El programa de Ana Rosa, s’han centrat, de nou, en el cas de Nadia, la reforma horària o la crisi del PSOE, mencionant, en cas que ho hagin fet, només de passada el rescat de les autopistes.

rescat de les autopistesFa només uns dies, aquests mateixos mitjans van convertir en centre de l’actualitat informativa tall al trànsit parcial i temporal d’un carrer de Madrid, amb centenars de notícies, incloses portades, i hores de tertúlia.