Aquesta tarda es presenta a Barcelona l’Observatori de l’Odi, un nou projecte de Mèdia.cat que analitza amb profunditat vuit digitals que promouen la xenofòbia, el racisme, la islamofòbia, l’antigitanisme i la catalonofòbia des dels seus portals. Alerta Digital, OKDiario, Periodista Digital, La Gaceta, Mediterráneo Digital, Baluarte Digital, Dolça Catalunya i Libertad Digital, escollits en funció de la seva capacitat de captar una audiència més o menys àmplia i l’extremisme de la línia editorial.

Encara que l’estudi s’ha limitat –per raons de capacitat- als temes abans esmentats, també s’han detectat posicions homòfobes, misògines, transfòbiques i d’odi ideològic a l’esquerra o a l’independentisme.

Al llarg del mes de febrer s’han analitzat 308 notícies per tal de detectar quines són les estratègies emprades per aquests mitjans en la seva croada en contra la diversitat. Així, una catalogació ràpida permet identificar aquestes tècniques principals:

1- L’insult

Encara que sembli impossible, és possible llegir titulars o textos que parlen de «macarres musulmans», «indi curtet», «memo» o «pardillo». No és la tendència majoritària però sí la més agressiva i és prou significativa. Es troba sobretot a Alerta Digital, Mediterráneo Digital, Periodista Digital i Dolça Catalunya.

2- La generalització de tot un col·lectiu en la comissió d’un delicte

Imagineu un titular que identifiqués els membres del Ku Klux Klan com a «cristians» sense oferir més dades? Doncs als digitals analitzats és habituals que els crims de l’Estat Islàmic o els Talibans siguin atribuïts als «musulmans». També s’informa de la corrupció de CDC o la família Pujol sota el titular «Catalunya ens roba».

3- Identificació injustificada de nacionalitat, ètnia o religió.

Aquesta és una pràctica que també es troba en mitjans més massius, però en aquests és pràcticament una marca de la casa. A La Gaceta o Alerta Digital, per exemple, impossible trobar un article de successos si aquest no ha estat presumptament comès per un immigrant, un musulmà o un gitano. Així, sempre s’avisa en el titular i/o la primera línia del text que els detinguts són «joves marroquins», immigrants africans» o ciutadans d’origen àrab».

4- Tria interessada de notícies o cherry picking

De forma sistemàtica es cerca entre les notícies internacionals aquelles que ajuden a confirmar els prejudicis preestablerts pel mitjà i es destaquen de forma interessada. Així, no hi ha una informació general, sinó una selecció a mida, el que en anglès han anomenat la «tria de les cireres» o cherry picking. Així, només s’informa de violacions i assassinats masclistes si els agressors són musulmans o immigrants. També qualsevol incident violent protagonitzat presumptament per un musulmà és elevat a terrible atemptat terrorista, mentre que en la majoria dels casos mai va informar-se de la matança islamòfoba de Quebec.

5- Veu de l’extrema dreta i el racisme

La majoria dels mitjans analitzats va informar de la condemna als agressors de la llibreria Blanquerna utilitzant l’argumentari dels grups ultres: la sentència és una injustícia ja que es compara amb l’absolució de Rita Maestre o amb «la impunitat» dels agressors a les promotores de la selecció espanyola a Barcelona, un cas que encara no ha estat jutjat.

Els editors d’Alerta Digital o Mediterráneo Digital són dirigents públics del grupuscle ultra Soluciona i el de Mediterráneo Digital ha estat vinculat a diferents formacions d’extrema dreta. En aquest sentit, però, l’esforç més seriós de convertir-se en el portaveu de l’espai xenòfob i d’extrema dreta que s’està configurant arreu d’Europa –i als EUA amb la victòria de Trump- és La Gaceta, amb una cobertura adulatòria de la tasca de partits com el Front Nacional francès, la Lliga Nord italiana o el PVV holandès.

Altres vegades es dóna credibilitat o es presenta com a «fets» coses que no són més que opinions particulars molt discutibles o autèntiques mentides, com un Whatsapp viral que recorda que «tots els terroristes són musulmans».

6- Ús d’imatges espectacularitzants o negatives

Les imatges o els vídeos són utilitzats per reforçar les tesis dels articles. Així, no hi ha cap problema en utilitzar imatges d’una Església cremada a Egipte per informar de les agressions cristianòfobes a França que, òbviament, no són d’aquesta magnitud. També Periodista Digital va il·lustrar la detenció d’una presumpta cèl·lula gihadista a Ceuta amb una imatge de milicians turcs armats fins a les dents.

Aquests vídeos es presenten amb adjectius com «indignant» o «esborronador» per augmentar-ne l’impacte.

7- Notícies falses

Si bé la publicació de notícies falses és transversal en tots els mitjans analitzats, és especialment habitual a Periodista Digital i Alerta Digital –qui va arribar-se a inventar una entrevista a Donald Trump. Sovint les fonts són digitals estrangers de la mateixa tendència o rumors no contrastats extrets de les xarxes socials.

8- Purple Washing

A pesar del to masclista i misògin de la majoria de digitals analitzats –Alerta Digital va publicar una notícia que assegurava que les feministes eren més lletges que les «dones normals»- la discriminació i agressions a les dones són utilitzades com un argument més de desprestigi de l’Islam i els immigrants. La Gaceta va convertir en notícia una conferència islàmica a Austràlia que havia tapat les cares de les conferenciants dones. En canvi, per posar un exemple, no es publica mai cap notícia on es denunciï el masclisme de l’Església catòlica

9- Victimisme i teoria de la conspiració

El discurs general que formulen aquests mitjans és que existeix una «agressió» sistemàtica i coordinada des de l’Islam –entès com un ens únic i indestriable- contra «Occident» o «Europa». Així s’utilitzen un conjunt de fets limitats –i sovint anecdòtics- per bastir aquesta idea d’atac generalitzat. Tots els actors –polítics, socials o mediàtics- que no combreguen amb aquesta teoria en realitat són col·laboracionistes conscients dels atacants que «amaguen la veritat per adormir Europa». Mai s’expliquen, però, els motius d’aquesta col·laboració activa en l’autodestrucció.

Deixa un comentari

El teu correu-e no serà publicat.