L’estudi se centra en vuit mitjans digitals generalistes que difonen informació diària, cadascun amb les seves especificitats i el seu nivell de producció diària: Alerta Digital, Baluarte Digital, Dolça Catalunya, La Gaceta, Libertad Digital, Mediterráneo Digital, OK Diario i Periodista Digital. La idea era agafar un grup de mitjans prou diversos entre si dins de l’espectre conservador, i en alguns casos d’extrema dreta.

Són mitjans digitals d’àmbit estatal que no són d’abast massiu, però que tenen impacte a les xarxes socials.

Són altaveu de posicions ideològiques de dretes i, en alguns casos, altaveu de l’extrema dreta.

Tots publiquen continguts en relació amb les tres temàtiques mencionades en la metodologia (racisme/xenofòbia, islamofòbia, discriminació ètnica/cultural). Tenen un paper perquè són portadors d’uns discursos que arriben a la ciutadania i, per tant, és necessari analitzar-los i detectar quines estratègies discursives fan servir.

Els mitjans digitals han proliferat en la darrera dècada i han accelerat els temps de producció de notícies. En aquest tipus de mitjans, els titulars, les fotografies, els vídeos i la posició en la portada de les notícies, tenen un paper clau. L’Estudi Observatori del discurs d’odi als mitjans de comunicació és el primer que posa el focus en aquest tipus de mitjans i en les estratègies discursives que empren per difondre els seus missatges.

En un inici de la recerca es va seleccionar també el diari E-Notícies, per agafar un digital conservador d’àmbit català. Ara bé, durant la selecció de notícies no es va trobar material que complís els requisits especificats i es va descartar la seva anàlisi.

Mitjà Rànquing estatal Alexa* Xarxes socials. Persones seguidores Twitter** Xarxes socials. M’agrades Facebook**
Libertad Digital 118 79.543 76.220
OK Diario 185 40.912 208.183
Periodista Digital 361 46.212 17.924
La Gaceta 870 176.844 28.880
Alerta Digital 2.165 1.510 1524
Dolça Catalunya 2.502 12.793 18.630
Mediterráneo Digital 3.109 65.577 13.894
Baluarte Digital 12.210 830 3.666
*El rànquing per estat d’Alexa es calcula combinant el nombre de visitants diaris del mitjà i les pàgines vistes del web en qüestió per part d’usuaris de l’estat durant l’últim mes (en aquest cas, dades de febrer). El lloc web amb la combinació més alta de visitants i pàgines vistes té la posició número 1 en aquest estat.
**Dades de desembre del 2016.

Alerta Digital:

Propietat d’Alerta Digital SL, amb CIF B93229292 i seu social a Màlaga (plaça de Torosvieja 1, 5è 1a, 29190). Es va constituir el 2012 amb un administrador únic i soci únic, José Armando Robles Valenzuela, dirigent del partit d’extrema dreta Soluciona. El web del diari digital, escrit en castellà i d’àmbit estatal, també allotja el canal Alerta Digital TV, que emet el programa La Ratonera.

Baluarte Digital:

No consta cap empresa creada en aquest nom al Butlletí Oficial del Registre Mercantil Espanyol (BORME) i el web del diari ha deixat en blanc els apartats sobre avís legal i qui són. Es tracta del web amb menys tràfic dels analitzats en l’estudi. Ara bé, la publicació d’alguna notícia ha desencadenat amenaces a les xarxes per part dels seus seguidors (ex. notícia sobre l’agressió contra la parada de “Barcelona con la selección” a St Andreu).

El mitjà, escrit en castellà, se centra en temàtiques d’àmbit estatal, català i barceloní i té una secció anomenada Desafío Separatista. Els tres principals periodistes que hi firmen les notícies són Marc Gallardo, Joan Marti i David Solé.

Dolça Catalunya:

Amb aparença de blog, actualitza notícies cada dia. Tampoc no apareix al BORME (‘Els nostres noms no importen -diuen-, som una colla de catalans normals’). El seu lema és ‘Seny de catalanes bajo el nacionalismo’. Publiquen en castellà i en català i de fet, barregen les dues llengües no tan sols en un mateix article, sinó sovint en una mateixa frase. El mitjà explica el motiu de l’existència del web d’aquesta manera: ‘Som aquí per dir que ens agrada Catalunya, a seques. I que no ens agrada la Catalunya nacionalista, perquè el nacionalisme és la degeneració de tot allò que estimem’.

La Gaceta:

Des del 2009, pertany a la corporació Intereconomía S.A., presidida per Julio Ariza, que és l’administrador únic, amb seu social a Madrid (carrer de Fortuny, 39, 28010) i CIF A82739483. La versió en paper va desaparèixer el 2013, i es remuntava al 1989, quan va néixer amb el nom de La Gaceta de los Negocios. El director actual de La Gaceta, escrita en castellà, és Kiko Méndez-Monasterio.

En una notícia del propi mitjà sobre dades de setembre de 2015, asseguraven tenir 1.183.000 usuaris únics aquell mes i 2.596.000 visites (font citada, Comscore).

El Grupo Intereconomía té presència a televisió (Intereconomía TV), ràdio (Radio Intereconomía i Radio Inter) i mitjans digitals (Gaceta.es, Negocios.com, PuntoPelota.es, RadioIntereconomia.com, Intereconomia.tv i Esplendido.net). L’ideari d’aquest grup ultraconservador es basa en l’humanisme cristà i entre els seus principis hi ha la defensa de la vida, la llibertat, la unitat d’Espanya i la independència judicial.

Libertad Digital:

Pertany a l’empresa Libertad Digital S.A., amb CIF A82571563 i seu social a Madrid (carrer de Juan Esplandiu 11, 13è C 2a, 28007). Es va constituir l’any 2000 i és presidida per Federico Jorge Jiménez Losantos, que n’és co-propietari, editor i col·laborador. Losantos és des del 2009 també director i presentador del programa Es la mañana de Federico de la cadena esRadio (que s’emet també a Intereconomía). També escriu a El Mundo com a columnista.

Libertad Digital, dirigit per Raúl Rivas, és un portal d’àmbit estatal escrit en castellà i que es defineix com un ‘diari en línia amb notícies d’última hora i opinió’. El web del diari també allotja esRadio, creada per la mateixa empresa de Libertad Digital el 2009.

Mediterráneo Digital:

El diari, que es defineix com a ‘políticament incorrecte’, pertany al grup editorial Mediterráneo Digital, amb domicili social a Parets del Vallès (carrer de la Salud, 37 A, 08150) i CIF B66431545. Va ser fundat l’any 2014, és escrit en castellà i el seu director és Edgar Sánchez Agulló, que és també l’administrador únic de la companyia. Es presenta com un mitjà independent d’informació estatal. El mitjà té una secció anomenada Identitarios.

En una notícia pròpia de 8 de gener, el mitjà assegura haver acumulat 900.000 visites en els vuit primers dies de l’any.

OK Diario:

Pertany a l’empresa Dos Mil Palabras, amb domicili social a Madrid (carrer d’Anabel Segura, 11, 2n A, 28108), presidida per Eduardo Inda Arriaga, que és també el director del diari. Un dels membres del consell d’administració de l’empresa és El Dorado Media Holdings, fundada el 2015, amb seu a Barcelona (carrer de la Diputació, 260, 5è), sense CIF disponible i amb un administrador únic, Monica Subirana Mestres.

Escrit en castellà i d’àmbit estatal, OK Diario va ser muntat l’any 2015 i es presenta com ‘el lloc dels inconformistes’, el ‘diari digital més atrevit d’Espanya’, amb actualització diària de ‘les notícies que ningú no s’atreveix a explicar’. Juan Antonio Jiménez és el cap de redacció.

Aquest mitjà és un dels que té més audència de la selecció de mitjans feta, que rep més atenció per la projecció pública del seu president, Eduardo Inda, col·laborador habitual de diversos mitjans de comunicació massius (per exemple, a La Sexta). De fet, ell mateix va dirigir el diari Marca i va formar part de l’equip d’El Mundo.

En una notícia pròpia de gener de 2017, OK Diario assegurava haver tancat l’any amb nou milions d’usuaris únics (Google Analytics). El mitjà cita xifres del mesurador Comscore: OK Diario hauria tingut 17.492 visites el mes de desembre de 2016.

Periodista Digital:

Va ser constituït l’any 2001 per l’empresa Periodista Digital S.L., amb CIF B82785809 i seu a Madrid (avinguda d’Astúries, 49, 28029). El diari, escrit en castellà, és dirigit per Alfonso Rojo López, i el cap de redacció és Luís Balcarce.

Alfonso Rojo López és periodista, escriptor i tertulià de televisió. Col·labora amb el diari La Razón com a columnista i participa en diverses tertúlies com ara Es la mañana de Federico (EsRadio) amb Federico Jiménez Losantos o Las mañanas de RNE. El director de Periodista Digital ha protagonitzat diverses polèmiques: en una discussió al programa La Sexta Noche el 2014 va qualificar de “gordita” a l’aleshores portaveu de la PAH, Ada Colau. La Federación de Asociaciones de Periodistas de España (FAPE) ha acusat diverses vegades Rojo d’haver vulnerat els punts del Codi Deontològic: per desqualificar una dona (que havia sigut víctima d’abusos sexuals) o per faltar a la veritat en diverses informacions publicades a Periodista Digital.