Tag Archive | "Franja de Ponent"

I el País Valencià, les Illes i la Franja?

I el País Valencià, les Illes i la Franja?

L’avantprojecte de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat de l’Educació (LOMCE, per les seves sigles en castellà) feta pública ahir pel ministeri espanyol d’Educació ha despertat una immediata reacció en els polítics, mitjans de comunicació, la comunitat educativa i el conjunt de la societat a Catalunya. Les portades dels diaris d’avui a Barcelona mostren fins a quin punt es considera una declaració de guerra la marginació del català, que passarà a ser una assignatura optativa per a qui desitgi estudiar en castellà, mentre que per a la resta no podrà superar un percentatge d’assignatures “raonable” encara per definir. Igual de contundents han estat les declaracions de la consellera d’Educació, Irene Rigau, així com altres actors implicats, com sindicats o associacions com Òmnium Cultural.

Però aquesta reacció no ha estat uniforme al conjunt dels Països Catalans. Tot i que les protestes han estat immediates des de la societat civil i la comunitat educativa, els mitjans de comunicació de Balears, País Valencià i Aragó a penes s’han sentit al·ludits per la reforma educativa, i no precisament per que el tema de l’ensenyament en català no hagi estat notícia darrerament.

A les Illes, l’únic diari que tracta el tema en portada és el Diari de Balears i ho fa amb el mateix titular de l’Ara, amb el que es distribueix conjuntament. Però ni Diario de Mallorca ni Última Hora fan referència a un tema que és des de fa mesos una font de conflictes inacabables entre el Govern de José Ramón Bauzá i la comunitat educativa, per les intencions d’aquest primer d’imposar l’ensenyament en castellà, que per ara han fracassat pel poc interès de les famílies es escollir el castellà com a llengua vehicular. Però no sembla que els editors de les dos principals capçaleres de Palma hagin vist aquesta possible vinculació entre el model educatiu balear i la LOMCE, ja que a les notícies publicades a les seves edicions digitals es limiten a uns teletips d’Europa Press i EFE, redactats en clau estatal i sense cap referència específica al que suposarà per als estudiants balears.

Al País Valencià, Levante opta també pel teletip d’agència, que sols a la portada digital és “personalitzat” amb el titular “El Consell pagarà escola privada en castellà si falta oferta en la pública”. Las Provincias va més lluny i destaca en portada que “Catalunya haurà de pagar una escola privada als qui escullin el castellà”, com si la nova legislació no afectés l’escola valenciana, que ja té l’ensenyament en la llengua pròpia totalment amenaçat per un decret de plurilingüisme també fortament contestat per la comunitat educativa i l’oposició. La capçalera de Vocento manté, històricament, una línia editorial contrària a l’ensenyament en valencià i ahir mateix publicava un ampli reportatge titulat “Els alumnes que estudien en castellà obtenen millors reportatges acadèmics”. Això no és el que es desprèn de la lectura del text –en el que els estudiants de la línia en català i en castellà obtenen resultats similars- sinó que es limitaria als estudiants castellanoparlants que estudien en la línia anomenada de “normalització progressiva”. L’article, a més, no explica que aquesta opció no l’ofereixen les escoles concertades on es concentra la majoria d’estudiants de classes mitjanes i altes urbanes.

L’Heraldo de Aragón publica també la mateixa nota d’Europa Press –que també dedica el titular un aspecte relativament anecdòtic com és el tema de les escoles privades mentre no s’implementi la nova legislació- sense fer cap menció a les dificultats de l’ensenyament del català, ni tan sols com a llengua optativa per a molts estudiants de la Franja.

Ja fora del nostre país, El País, un diari que en un editorial del mes de setembre considerava que “l’evolució d’Espanya cap a un model federal, l’opció més sensata”, titula avui en l’edició digital que “Wert blinda l’ensenyament en castellà”.

Publicat a General, LlenguaComments (0)

La supressió del català a la Franja de Ponent no és notícia a TV3 ni a El Periódico

La supressió del català a la Franja de Ponent no és notícia a TV3 ni a El Periódico

Ahir, la consellera aragonesa d’Educació, Universitat i Cultura d’Aragó, Dolores Serrat, anunciava un esborrany de llei de llengües segons la qual, no sols l’aragonès i el català perdran els tímids avanços reguladors aconseguits amb la llei del 2009, sinó que d’aquest segon se n’eliminarà fins i tot la denominació, passant a anomenar-se “aragonès oriental”.

Si bé és cert que a nivell pràctic, l’encara vigent llei aragonesa de llengües era molt tèbia i que, per tant, la seva derogació no és comparable al significat que tindrà l’eliminació del requisit lingüístic o la fi de l’ensenyament comú en català a les Balears, l’intent de canviar-li el nom a la llengua és un despropòsit només comparable als plantejaments dels secessionistes valencians durant la transició i que fa retrocedir 40 anys la qüestió del català.

Per això sorprèn el poc interès que han mostrat pel tema els mitjans a Catalunya. Dels diaris impresos a Barcelona cap ho ha destacat en portada, ni tampoc els de Lleida o Terres de l’Ebre. Si bé a l’interior les diferències són més notables: tant l’Ara com El Punt Avui hi dediquen sengles reportatges, La Vanguardia es limita a publicar una nota d’Europa Press i El Periódico no en fa ni una sola menció.

Però el silenci més sorprenent és el dels mitjans públics de la Generalitat. El Telenotícies de TV3 de dilluns al vespre no en va fer cap menció i –sense capacitat per seguir tots els serveis informatius- el tema no va ser destacat en els titulars que difonen via Twitter Catalunya Informació, Els Matins o El Matí de Catalunya Ràdio durant el matí de dimarts. El 324 s’havia limitat a publicar un breu de l’ACN.

La notícia en canvi és portada a la majoria de diaris digitals i alguns fins i tot ja hi inclouen anàlisis i peces d’opinió.

Un oblit que, lamentablement, és força habitual quan es tracta de seguir l’actualitat de la Franja, tal com mostrava una altra anàlisi de Mèdia.cat just fa una setmana, en relació a les mobilitzacions dels miners de Mequinensa.

Qui sí en parla són els diaris aragonesos, amb un tractament, però, que ratlla la capacitat de comprensió dels fets. Segons la nota d’EFE publicada per El Heraldo de Aragón “La nova llei planteja la promoció de la llengua aragonesa sense imposició”, però dins el text no s’aclareix quina és la imposició ni per part de qui, no nombra en cap moment el català i l’aragonès passa a ser “les llengües pròpies”, sense que s’expliqui les raons d’aquest ús del plural.

Actualització: Cap al migdia de dimarts El Periódico va publicar finalment una notícia sobre el projecte de nova llei de llengües de l’Aragó i el Telenotícies Migdia de TV3 del mateix dia va col·locar la notícia en portada i la va tractar abastament, així com el portal 324.cat. El dimecres 20 al matí era la pregunta del dia a Els Matins.

Publicat a General, LlenguaComments (0)

Com més a prop, menys informació

Com més a prop, menys informació

Després de més de dues setmanes de vaga indefinida i de constants accions al carrer –que han anat des de les acampades fins a les manifestacions massives, passant pels tancaments en pous i les  barricades en carreteres i vies fèrries- la cobertura mediàtica del conflicte miner a l’Estat espanyol continua sent força precària, encara que poc a poc vagi creixent. I més si és té en compte que aquest és, possiblement el conflicte laboral més dur des de que fa una dècada els treballadors de Sintel van acampar a Madrid. Ni tan sols la profusió d’imatges d’espectaculars enfrontaments entre vaguistes i policies ha aconseguit que les televisions realitzessin connexions en directe, com sí van fer, en canvi, amb incidents similars a Grècia o Egipte.

Aquesta facilitat dels grans mitjans de tractar amb més llibertat i profunditat els conflictes socials llunyans abans que els propers s’ha exemplificat en el fet que la vaga minera arribés abans a la portada del The Wall Street Journal que de qualsevol diari de Madrid o Barcelona. Entre aquests darrers, La Vanguardia, va necessitar disset dies d’enfrontaments per que la imatge arribés ahir a la seva portada, però a més és l’única on ho ha fet. També resulta més fàcil trobar anàlisis sobre les implicacions del conflicte com aquesta al The Guardian que als mitjans de l’Estat espanyol.

Però si els miners d’Astúries resulten estranys als mitjans catalans, els del Baix Cinca ja són directament invisibles. A Mequinensa també es troben en vaga indefinida des de fa 18 dies i s’hi han convocat manifestacions, talls de trànsit i blocatges –es va aïllar la central tèrmica d’Andorra per evitar-hi l’arribada de carbó importat- segons es pot seguir al diari local Mequinensa Digital. A la resta del país, sols El Segre i alguns mitjans alternatius, com Llibertat.cat, han fet alguna menció al conflicte.

Si bé és cert que el volum d’afectats als pous de la Franja és molt menor que a Astúries i Lleó –300 persones ocupades directament front 4.000,- això hauria de quedar compensat, almenys parcialment, pel criteri de proximitat.

Publicat a GeneralComments (0)

Manca visió global a les informacions sobre els atacs al català

Manca visió global a les informacions sobre els atacs al català

En la darrera intervenció abans de jurar el càrrec demà, la flamant presidenta de l’Aragó, la popularista Luisa Fernanda Rudi, anuncia que modificarà la llei de llengües dins de les “línies mestres” del seu mandat. Una modificació en la línia d’evitar el que considera “imposició” de l’aragonès i el català, que amb la llei actual ni tan sols arribaven a l’estatus de cooficials.

Si feien falta més proves de la desestructuració de l’espai català de comunicació avui n’hem tingut una de nova. La notícia ha passat força desapercebuda als diaris d’arreu del país, com si l’existència del català fos desvinculable territori per territori i dels rotatius impresos consultats sols l’Avui i La Vanguardia –un breu nota d’agència- s’han fet ressò de les declaracions de Rudi. Al País Valencià i les Illes, immersos en una ofensiva frontal contra la normalització lingüística per part del mateix partit que governa a l’Aragó, cap diari –ni tan sols els que han criticat les mesures en el propi territori- ha vist la necessitat de vincular els fets locals en una perspectiva més global, dificultant als seus lectors una comprensió real del tema i deixant la sensació que el català sigui sols una llengua de València, Mallorca o Fraga i no una espai cultural únic que uneix onze milions de persones.

Entre els digitals –sense els problemes de distribució que tenen els mitjans en paper- el ressò ha estat una mica millor –amb notícies a Vilaweb, Directe.cat i Racó Català- però només en el primer dels tres casos ha inclòs una visió del panorama a nivell de país.

A banda d’excepcions com aquest reportatge de l’Avui sobre l’ensenyament en català al Catalunya Nord publicat fa un mes, és estrany un tractament en profunditat sobre altres territoris dels Països Catalans, com si per poder parlar del conjunt un mitjà hagués d’estar radicat a Madrid i la resta s’hagin de limitar sols a una part.

Publicat a General, LlenguaComments (0)

Neix Ràdio Matarranya, la primera emissora en català de la Franja

Fa dues setmanes van començar les emissions de Ràdio Matarranya, la primera experiència de ràdio en català a la Franja de Ponent. Es tracta d’un projecte impulsat per l’empresa Masmut Produccions que pertany al Grup de Comunicació dels Ports.
Read the full text

Publicat a GeneralComments (0)

Un acord entre els governs català i aragonès garanteix TV3 a tota la Franja de Ponent

Mesos després de l’apagada analògica a la Franja de Ponent, un acord entre la Generalitat de Catalunya i la Direcció General d’Aragó garanteix la continuïtat de TV3 i la resta de canals de la CCMA a tots els municipis. Aquest fet beneficia especialment a la Matarranya, que s’havia quedat sense TV3 des del mes de febrer.
Read the full text

Publicat a GeneralComments (0)

Les emissions de TV3 es prorroguen a la Catalunya Nord mentre que estan garantides a la Franja de Ponent

L’apagada analògica ha posat en perill les emissions de TV3 fora del Principat. En el cas de la Franja ja hi ha acord polític per garantir-les mentre que a la Catalunya Nord es prorroguen les emissions analògiques des de l’Empordà a l’espera d’un acord entre els estats espanyol i francès.
Read the full text

Publicat a GeneralComments (0)

Pàgina 1 de 212

Opinió

  • albert-font-tarres La mare que els va parir!

    A la Natàlia se li ha acabat l’excedència que va demanar quan va ser mare, per primer cop, i li va arribar bessonada. Ha demanat el reingrés. És periodista. O n’era perquè l’empresa sembla que no té gaire intenció de reincorporar-la al mitjà que regenta. Després de trucar un cop i un altre sense sort, [...]

Ves al web de l'Anuari 2014

Traductor

Enllaços recomanats

Mediacat Twitter

Calendari

Desembre  2014
Dil Dim Dim Dij Div Dis Diu
   
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31