L’1 de setembre va entrar la nova Llei de finançament de RTVE | Es descarta que TV3 segueixi la mateixa mesura

El passat 1 de setembre va entrar en vigor la Llei de finançament de Radiotelevisió espanyola (RTVE) que inclou l’eliminació de la publicitat de les cadenes públiques espanyoles. Aquest fet suposarà que l’Estat hagi d’aportar l’any vinent fins a 550 milions d’euros mitjançant el pressupost general. En el cas de TV3, el conseller de Cultura Joan Manuel Tresserras va deixar clar que es mantindria.

Amb la nova llei en vigor, TVE ja no pot contractar nova publicitat. D’aquí a final d’any emetrà aquelles campanyes firmades amb anterioritat. Però amb l’any nou els espectadors de la cadena pública espanyola deixaran de veure fins a 400.000 anuncis anuals o el que és el mateix, 270 minuts diaris de publicitat.

L’impacte més immediat de la notícia és en el finançament de l’ens públic que té un pressupost de vora 1.000 milions d’euros. Per substituir la principal font d’ingressos l’Estat aportarà mitjançant els pressupostos generals fins a 550 milions. Així mateix, les cadenes de televisió privades hauran d’aportar el 3% dels seus ingressos si emeten en obert i l’1,5% si ho fan en modalitat de pagament. Finalment, els operadors de telecomunicacions hauran de pagar una taxa del 0,9%. Amb aquests impostos es preveu recaptar 341 milions d’euros més. Amb altres fonts s’arribarà fins a 1.100 milions, un pressupost un 10% major que el d’enguany.

I com omplir l’espai?
Una vegada solucionat com substituir la publicitat, l’altra maldecap pels responsables de la televisió estatal és com omplir les 4,5 hores diàries d’anuncis. De moment la solució sembla que s’adapta als temps de crisi i és augmentar la durada dels informatius i de les sèries de producció pròpia per evitar un increment desmesurat dels costos de producció i d’adquisició de drets. Una situació que es veurà mitigada per algunes de les disposicions de la mateixa llei, que limita la compra de grans esdeveniments esportius i de cinema nord-americà. Després de molts anys, es reduirà la vigència de la mítica cançó de la Trinca: “Que bonics són els anuncis / Que fan a televisió! / (…) / ‘Quina llàstima que els tallin / Per posar programes!‘”

Publicitat, TV3 i espai de comunicació català
En fer-se públic la supressió de la publicitat a TVE, el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació del Principat, Joan Manuel Tresserras, va desestimar aplicar la mateixa mesura a TV3. Tot i que va admetre la possibilitat d’aplicar restriccions, Tresserras va recordar que al nostre país, a diferència de l’Estat espanyol, no té televisions privades fortes.

En aquesta mateixa línia es va expressar el catedràtic de Comunicació Josep Grifeu que va recordar que no hi ha alternatives a TV3 i que una mesura com la de TVE convertiria la televisió del Principat en “canal de segona categoria”, un fet que debilitaria encara més l’espai de comunicació català.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Un Comentari