Un terç dels periodistes europeus creuen que la transició digital suposarà la desaparició d’algun dels canals “tradicionals” una situació que es pot accelerar en un context de crisi econòmica.

A la crisi econòmica se li suma la transició digital als mitjans de comunicació. Ambdós elements que actuen com el dilema de l’ou i la gallina posen en entredit la continuïtat dels canals “tradicionals”. Aquesta afirmació la comparteix un terç dels periodistes europeus segons recull l’Estudi sobre Periodisme Digital Europeu 2009 realitzat per l’aliança internacional d’agències de comunicació Oriella PR Network. Al nostre país, tot i que la força del canal digital ja és una realitat palpable, el 20% dels mitjans locals i comarcals no té presència a la xarxa.

El número de mitjans impresos es “reduirà dramàticament”
Un de cada tres periodistes europeus, en una mostra de 354 professionals de set estats, considera que un dels canals “tradicionals” (premsa, ràdio o televisió) desapareixerà del mercat. El consens augmenta respecte la possible “reducció dramàtica” del nombre de mitjans impresos. I és que el 60% dels periodistes veuen clara la regressió de la premsa de paper en un futur proper. Tot i així, més de la meitat (53%) consideren que els mitjans digitals estan encara “molt lluny del model de negoci productiu”.

Malgrat el consens sobre la importància del canal digital, actualment o a curt termini, el 67% dels professionals de la comunicació enquestats reconeixen no haver rebut una formació específica sobre noves tecnologies i formats.

Per Didier Lagae, director general de Marco Comunicación -una de les agències que representa a Oriella PR Network- l’ou i la gallina de crisi i transició digital es retroalimenten. “La força severa de la recessió ha accelerat encara més la digitalització dels mitjans”.

El recel de la premsa comarcal cap al sector digital
Part de la premsa comarcal del Principat desconfia del canal digital. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi La convergència comunicativa a la premsa local i comarcal: noves perspectives per a la informació de Pere Masip i Lluís Micó, guardonat amb el tercer Premi de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal, també conclou que encara hi ha mitjans escrits que veuen en les edicions digitals un competidor.

En aquest sentit un 20% no disposa de capçaleres virtuals i en diversos casos, hi ha una “relació complexa”entre les edicions en paper i a Internet “derivada de les dificultats de treure un rendiment econòmic de les versions digitals”. A més, 35 de les 56 publicacions enquestades no disposen de cap mecanisme de participació dels lectors, una eina que situen en l’àmbit del denominat “periodisme ciutadà” del qual desconfien especialment.