Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

francisco-campsMentre Cuatro obre un informatiu amb una notícia del cas Gürtel de vora deu minuts, Canal 9 i Antena 3 ho releguen a l’onzena posició. En els darrers mesos la televisió pública valenciana havia obviat la imputació de Francisco Camps o paraules com suborn o vestits en les seves informacions del cas.

Una mateixa notícia, el cas Gürtel, va rebre el passat dimarts 6 d’octubre una atenció molt diferent segons les cadenes de televisió. Mentre Cuatro obria l’informatiu del vespre i hi dedicava fins a nou minuts i 50 segons, Canal 9 i Antena 3 ho “amagaven” en un discret onzè lloc.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

En el cas de la televisió pública valenciana, tal i com informa el portal Racócatalà, elements com la pujada del preu del quètxup, de les llimones i les taronges van merèixer més atenció en l’escaleta informativa. La notícia referida al cas Gürtel va ocupar escassos 30 segons amb imatges de recurs de la façana del Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) i sense que hi aparegués cap dels principals sospitosos del Partit Popular.

En el cas d’Antena 3, i tal com recollia un article a l’Avui d’Iu Forn, es va considerar prioritari la cimera del FMI i el Banc Mundial a Istambul, l’informe del FMI sobre la situació de l’economia espanyola, la compareixença del Governador del Banc d’Espanya al Congrés dels Diputats, un reportatge sobre els estalvis, la sessió de control al Senat, les inversions de Renault a Valladolid, el futur de la factoria d’Opel a Saragossa, els ajuts a la compra de vehicles, els comiats de treballadors a British Airways i la visita de Rajoy a la nuclear castellana de Garoña. Després de tot això va aparèixer finalment la notícia del cas Gürtel. La introducció de Matías Prats és si més no complexa: “Mariano Rajoy ha demanat als membres del seu partit que parin atenció al que preocupa els ciutadans i s’oblidin de la resta. Ho ha dit el dia en què s’ha aixecat el secret de sumari de la trama Gürtel”. La peça va durat un minut i quaranta-cinc segons.

Canal 9 ha amagat reiteradament les implicacions del cas Gürtel
La televisió pública valenciana ha rebut els darrers anys un allau de crítiques per part de l’oposició i els sindicats per casos de presumpta manipulació informativa entre els quals destaquen el tractament del cas Gürtel.

Per exemple el passat 30 de setembre el conseller d’EUPV a l’ens públic va denunciar que Canal 9 havia “retallat” les preguntes que l’oposició va fer al president Francisco Camps sobre el cas de corrupció en el si del debat de política general de les Corts Valencianes.

Mesos enrere, les seccions sindicals de CCOO i Intersindical Valenciana de RTVV havien denunciat que s’havia obviat la imputació del president Francisco Camps així com les paraules suborn, “trajes” i vestits. La Intersindical va emetre una nota ben explícita: “el virus de la manipulació no té vacances”. En els darrers dies han denunciat que l’exdirector de RTVV, Pedró García, apareix al sumari i demanen al comitè d’empresa que es personi com a acusació particular si s’acredita que l’ens en va sortir perjudicat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019