mani_donostiaLa direcció d’Euskal Telebista (ETB) va destituir fulminantment dues editores de l’emissora pel tractament de les detencions de deu destacats membres de l’esquerra abertzale. La “depuració” va provocar la dimissió de la cap de política dels informatius de la televisió pública basca. Tot plegat se suma als canvis a EITB vinculats al pacte PSE-PP reflectits entre altres al mapa del temps o a convenis amb el Departament de Justícia per “guiar” el tractament informatiu de les notícies relacionades amb el conflicte polític.

El jutge de l’Audiència Nacional espanyola, Baltasar Garzón, va ordenar el passat 14 d’octubre la detenció d’Arnaldo Otegi i Rafa Diez Usabiaga, així com vuit membres més de l’esquerra abertzale. La notícia va causar un gran indignació en el si de la societat basca i la majoria sindical -formada entre altres per LAB i ELA- va convocar una manifestació que va reunir milers de persones a Donosti amb el suport de tots els partits abertzales, des del PNB a l’esquerra independentista.

Segons informa el diari Deia, algun dels reportatges emesos als informatius d’ETB recollien majoritàriament reaccions contràries a les detencions. Aquest fet hauria suposat, segons el mateix rotatiu, la destitució fulminant de dues de les editores dels informatius de la televisió pública basca, així com una editora adjunta. Els fets, que el diari qualifica de “depuració”, haurien suposat la dimissió de la coordinadora de política dels informatius d’Euskal Telebista. La direcció de l’emissora ha al·legat una “pèrdua de confiança” després de deu i cinc anys com a editores.

La mateixa informació de Deia apunta que des de l’arribada del nou equip de direcció, fruit del canvi de govern a Ajuria Enea, s’havien produït irregularitats com “el canvi o manipulació dels textos als presentadors” per persones alienes a “l’escala jeràrquica” dels informatius.

La informació de la presumpta depuració no ha tingut pràcticament ressò als mitjans de comunicació dels Països Catalans malgrat la gran cobertura que realitzen del conflicte polític basc. Només n’ha fet referència el digital directe!.cat en el seu apartat de notícies “confidencials” i anècdotes.

El mapa del temps, el primer canvi
L’arribada al poder del PSE al Govern de la Comunitat Autònoma Basca (CAB) es va notar ràpidament a EITB. Amb el suport del PP van encimbellar com a director general de la ràdio i la televisió pública a Alberto Surio, corresponsal durant 20 anys de El Diario Vasco. Considerat oficialment com a “independent”, diverses fonts l’han situat “proper a les tesis del PSE i de Rodríguez Zapatero”.

De fet, la gestió d’EITB va formar part del document “Bases pel canvi democràtic al servei de la societat basca” com a acord de governabilitat entre el PSE i el PP. En el punt 6.3 del pacte, es detallava la necessitat de canviar el mapa del temps que informava del conjunt dels set territoris d’Euskal Herria: “Les representacionons gràfiques i infogràfiques de la programació d’EITB s’inscriuran en la realitat política i institucional que representa la Comunitat Autònoma del País Basc, sense perjudici d’informar sobre el nostre entorn cultural o territorial”. Els canvis -que a la pràctica han suposat “ampliar” la informació a territoris no bascos com la Rioja o Castella i delimitar les fronteres dels herrialdes- no es van fer esperar tant en els informatius com al portal web.

Un altre dels elements de polèmica va ser l’aprovació de les “Directrius editorials d’EITB” i el “Document professional sobre el tractament informatiu en matèria de drets humans, atenció a les víctimes i pau”. Els consells de redacció provisionals d’ambdós mitjans públics van denunciar que no havien pogut participar en la seva elaboració i que a la pràctica suposaven una imposició política. Cal tenir en compte que el segon document era fruit d’un acord amb el Departament de Justícia del Govern Basc.