infraestructures

L’Observatori de la Comunicació Local ha analitzat la presència de la informació de proximitat als informatius de quatre televisions catalanes. Malgrat que representen el 27% del temps dels informatius es detecta una gran concentració al Barcelonès (46,6%) i a la resta de comarques de la primera corona metropolitana.

Un nou estudi (pdf) constata la percepció del centralisme informatiu a les televisions del Principat de Catalunya. L’Observatori de la Comunicació Local (InCom) ha radiografiat 42 informatius en set dies de TV3, TVE-Catalunya, 8TV i la Xarxa de Televisions Locals (XTVL).

En classificar les notícies analitzades no només s’ha descrit el seu àmbit geogràfic -el denominat “autonòmic” és majoritari a XTVL i a TV3 mentre que l’estatal ho és a TVE-C i a 8TV- sinó la vocació de proximitat de les informacions. En aquest aspecte destaca la XTVL (38,9%) i TVE-C (32,8%) mentre que TV3 i 8TV van al darrere amb un 18,2 i un 10,8%.

TV3 dóna poca importància a la proximitat
La televisió de la CCMA no només se situa a la banda baixa d’atenció a la informació local -els autors de l’estudi recorden però que diàriament hi ha un informatiu específic- sinó que en rebaixen la importància tant en l’ordre de l’escaleta com en la distribució migdia/vespre.

De fet vora el 70% d’aquesta tipologia de notícies es van emetre en l’informatiu migdia -de menor audiència i que se situa després del TN Comarques-. També la presència d’aquest tipus d’informacions al sumari és reduïda (un 22% respecte el 40% de la resta de cadenes analitzades) i pràcticament mai apareixen abans de la desena notícia. En canvi TVE-C i 8TV tendeixen a situar-les a l’inici de l’informatiu i l’XTVL amb un informatiu més curt les distribueix de manera equilibrada.

Temàticament només en el cas de les infraestructures hi ha un predomini clar de les notícies de proximitat mentre que en els successos s’acosta a un equilibri. Val a dir que aquest fet acostuma a generar una percepció de contrarietat a “comarques” que se senten “notícia” només quan es produeix aquest tipus de fets. Per altra banda l’estudi destaca que el “fenomen Barça” protagonitza totalment la informació esportiva i redueix a anècdota (excepte a la XTVL) la proximitat en aquest àmbit.
Proximitat metropolitana
Tot i la relativa importància (27%) de la denominada informació de proximitat l’estudi també torna a constatar el centralisme informatiu, un fet que ja havia detectat el 2007 el CAC. Segons les dades de l’InCom el Barcelonès va centrar el 43% de les notícies seguit del Baix Llobregat (8,7%) i el Tarragonès (7,5%). Destaquen en quarta i cinquena posició la Garrotxa (7,5%) i Osona (6,7%) per la coincidència amb l’obertura de Bracons. En l’estudi del CAC (dades referides a TV3) el Barcelonès arribava al 60% mentre que el Baix Llobregat tenia una cobertura quasi idèntica.

Si és té compte l’àrea metropolitana estricta (Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i Oriental) TVE-C li dedica el 66,7% de les notícies de proximitat, 8TV el 64%, la XTVL el 59% mentre que TVC és la més equilibrada amb un 52,3%.

>> Estudi de l’InCom La informació de proximitat als informatius televisius catalans (2009) (pdf)

>> Informe del CAC sobre Pluralisme territorial (2007) (pdf)