egunkaria_bcnSet anys després del tancament del diari basc Egunkaria per ordre del jutge de l’Audiència Nacional espanyola, Juan del Olmo, aquest dimarts ha arribat el judici del primer dels dos sumaris del cas. Mentre l’Avui i El Punt han centrat les seves cròniques en la denúncia de tortures per part dels detinguts, El Periódico i La Vanguardia ho han reduït a una simple anècdota. Els  diaris dels grups Zeta i Godó han destacat la manca de connexió amb ETA tot i que era una posició defensada d’antuvi per la mateixa fiscalia.

De tortures millor no parlar-ne. Això devien pensar els responsables d’El Periódico de Catalunya i La Vanguardia que ho minimitzen en les seves cròniques del primer dia de judici a cinc dels responsables d’Egunkaria. En el cas del diari del Grup Zeta no se’n parla fins a la darrera frase de la notícia i encara es ressalta que la seva denúncia no ha prosperat “Els acusats van denunciar que havien estat torturats per la Guàrdia Civil, encara que les seves demandes han estat arxivades i estan pendents de recurs.

A La Vanguardia també apareix de manera absolutament anecdòtica a la tercera i darrera columna de la notícia: “Martxelo Otamendi, quien dijo que ‘absolutamente nunca’ hubo relación alguna con ETA y denunció haber sido sometido a torturas”. Els dos rotatius opten per parlar de la manca de connexió entre Egunkaria i l’organització armada: “L’exdirector d’Egunkaria afirma que no treballaria mai per a ETA” a El Periódico i “El diario Egunkaria nunca obedeció a ETA según la Fiscalía” al diari del Grup Godó.

A més, tot i que el judici se celebra sense petició fiscal i només amb l’acusació “popular” de dues organitzacions espanyolistes l’edició digital del rotatiu del Grup Zeta va obrir dimarts amb el titular: “Comença el judici contra el diari Egunkaria per terrorisme” amb un titular clarament criminalitzador.

En canvi El Punt i l’Avui centren els seus titulars amb les tortures: “Els directius d’Egunkaria neguen les acusacions i recorden que van ser torturats” i “Les possibles tortures centren el judici del cas Egunkaria”. Els rotatius del Grup Hermes destaquen en subtitulars que el fiscal rebutja interrogar-los i que les organitzacions Dignidad y Justicia i l’AVT són les úniques que exerceixen l’acusació. El Punt és l’únic dels diaris de paper que li dedica l’editorial: “El ‘cas Egunkaria‘, un error des de bon principi”. Un sol gest solidari pel tancament d’un diari que acabarà, tal i com resa l’editorial, “si queda un polsim de lògica (…) amb l’absolució dels processats”.

>> Recull de notícies sobre el judici a Egunkaria (Delicious Media.cat)

Un Comentari