consultes28Una vuitantena de municipis del Principat participaran a la segona gran onada de consultes independentistes. Ho fan, de nou, sense la cobertura dels grans mitjans. Un silenci amplificat segurament perquè es tracta de la segona onada, per una menor implicació dels partits polítics i per ser la meitat de municipis.

La denúncia de manca cobertura mediàtica a la prèvia del 13-D sembla que no ha fet efecte. O a la inversa. Ja que quan manquen menys de 48 hores les referències a una iniciativa que afecta la gens menyspreable xifra de 80 municipis i 300.000 persones són mínimes en alguns dels grans mitjans. És el cas de TV3, que des de la peça del diumenge passat sobre l’acte central de campanya celebrat al Vendrell no n’ha fet cap referència. Tampoc per aquesta ocasió sembla que el tema hagi merescut cap programa especial -per exemple un debat a Banda Ampla sobre la conveniència o no de ser independents- tal i com s’havia demanat insistentment el passat desembre.

Un exemple que mostra l’atenció dels mitjans de la CCMA a les consultes es pot veure al portal 3cat24.cat. De notícies pròpies -realitzades especialment per la redacció de TV3 o pels serveis informatius de TV3- no n’hi cap des de l’acte del Vendrell. En canvi, el servei automàtic que incorpora les entradetes d’ACN recull fins a quatre notícies: crida a la participació dels amazics; crida a la participació conjunta per part de la Coordinadora Nacional i Decidim.cat; crida d’ERC a la participació dels immigrants i conferència de López Tena a Molins de Rei. Tampoc el portal de notícies de la CCMA es fa ressò dels actes de tancament de campanya amb personatges de renom i d’actualitat: Joan Laporta a la Vall d’en Bas i Alfons López Tena i Uriel Bertran -entre altres- a Cardona.

De nou, la premsa digital ha estat capdavantera en informar d’aquest fenomen. Aquest divendres VilaWeb obre amb un reportatge sobre la consulta a la televisiva Breda/Ventdelplà; NacióDigital parla de la iniciativa d’organitzacions juvenils per demanar el “sí” o per la crida conjunta a la participació de la Coordinadora Nacional i Decidim.cat, mentre que el directe!cat en fa una portada especial amb l’enquesta de la UOC sobre els espanyols i la independència, l’acte final de campanya i un giny per seguir les piulades via Twitter. També l’Avui.cat dedica la segona notícia de la seva portada al final de la campanya del 28-F anunciant la presència de Joan Laporta a la Vall d’en Bas.

A la premsa de paper l’Avui i El Punt han mantingut la cobertura de la primera onada, mentre que El Periódico i La Vanguardia també han continuat el seu silenci. Un silenci que en el cas del 13-D van trencar l’endemà amb dos enfocaments ben diferents: el diari del Grup Zeta va minimitzar els resultats mentre el rotatiu del Grup Godó va apostar per una postura molt més neutre.

TV3 ha considerat que no era important la segona onada de consultes? Han tingut efecte les crítiques dels partits espanyolistes que van considerar la cobertura del 13-D excessiva? És ben cert que l’expectativa per aquest diumenge dista bastant de la primera onada: són la meitat de municipis i ja no és novetat. A més, la divisió entre els organitzadors que es va visualitzar els dies posteriors en pot ser una altra causa. Però tot això no suposa que no deixi de ser notícia. De vegades, fins i tot, sembla que televisions internacionals –com Euronews– ho considerin més important que la cadena pública i nacional de Catalunya.