frecheDiumenge es va celebrar la primera volta de les denominades eleccions regionals a l’Estat francès. Tant el mateix dia al vespre com l’endemà als principals diaris de paper del Principat costava trobar els resultats del Llenguadoc-Rosselló, regió administrativa que engloba la Catalunya Nord. Això sí, totes les portades parlaven del “càstig” a Sarkozy.

Diumenge al vespre una de les notícies destacades dels butlletins de Catalunya Ràdio eren les eleccions regionals franceses. Es parlava de l’elevada abstenció -que podia superar el 50%, del previsible triomf del Partit Socialista i dels mals resultats del partit de Sarkozy-. En canvi poques referències als resultats al Llenguadoc-Rosselló que, precisament, eren un dels elements més atractius per la presència de dues llistes socialistes enfrontades així com d’Europe Ecologie amb un actvista catalanista com a número dos.

L’endemà els resultats de la Catalunya Nord tampoc no semblaven un tema de gran interès a la premsa de paper que s’edita al sud de l’Albera. Tot i això, malgrat tractar-se de la primera volta d’unes eleccions regionals d’un estat veí el tema si que es mereixia una portada a diversos mitjans. Destacava el cas de l’Avui que dedicava una de les dues fotos -l’altre era la del blaugrana Leo Messi- a la parella Sarkozy-Bruni sortint del col·legi electoral (després dels rumors d’infidelitats no sabem si la imatge té un component més de crònica rosa que de política). El titular ben estatal: “Dur avís a Sarkozy en el primer assalt de les regionals” mentre que en el subtitular s’afirmava que “L’oposició socialista voreja el 30%”.

A l’interior la notícia apareixia a la secció “Món”. El titular parlava de la victòria socialista: “L’esquerra francesa guanya el primer assalt de les regionals” i de nou la foto era de la parella Sarkozy-Bruni. Entre el text hi havia un petit requadre que ocupava dues columnes que, ara sí, feia referència als comicis al nord dels Països Catalans: “Frêche venç a la Catalunya Nord” -hi apareixien els resultats globals al Llenguadoc-Rosselló i no hi havia cap referència als partits catalanistes-. La informació, es complementava amb uns baixos a cinc columnes sobre el poc coneixement dels francesos de les administracions regionals -un sondeig afirma que el 70% desconeixen el seu president-.

A l’edició impresa d’El Punt -a la secció digital de Perpinyà hi havia més articles- les explicacions sobre les eleccions a la Catalunya Nord tampoc no eren massa generoses. El tema tornava a aparèixer en portada -en aquest cas a la columna sumari- amb un titular estatal: “Forta abstenció i victòria socialista en les eleccions regionals franceses”. En pàgines interiors -en aquest cas de la secció “Política” es repetia el titular però en el subtítol es parlava de la victòria del socialista díscol: “Al Llenguadoc-Rosselló, Georges Frêche encapçala la primera volta i s’assegura la revalidació”. Tanmateix en l’article els resultats del conjunt de la regió no apareixien fins a la cinquena columna i, la no elecció dels candidats dels partits catalanistes, al darrer paràgraf.

Finalment destacava el cas de La Vanguardia que és el diari que dedicava un major espai als comicis però que -sense sorprende a ningú- obviava totalment la realitat nord-catalana. En un extrem de portada hi havia un requadre amb un titular similar al de l’Avui: “Càstig a Sarkozy a les eleccions regionals”. La notícia es mereixia dues pàgines (3-4) que obrien la secció “Internacional”. El titular no variava massa: “Els francesos castiguen a Sarkozy”. La primera i única referència al Llenguadoc-Rosselló -sense fer servir la paraula Catalunya Nord per enlloc- apareixia al darrer paràgraf de la notícia principal ja a la pàgina 4 (continua de la 3). Concretament s’afirmava que la regió va ser “l’única nota negra pels socialistes” ja que la llista encapçalada per Frêche -expulsat del Partit Socialista- va obtenir el 37% dels vots mentre que la candidatura oficialista es va quedar fora de la segona volta ja que només va recollir el 7% dels sufragis. El segon article -que ocupava quatre columnes de la pàgina 4- parlava del paper i de les competències de les regions a l’Estat francès.

Per saber els detalls dels resultats a la Catalunya Nord la premsa digital era una bona alternativa. A banda dels mitjans nord-catalans “Regionals: triangular Frêche-Couderc (UMP)-Jamet (FN) a la segona volta” afirmava La-clau.net, Vilaweb se centrava en la derrota d’Europe Ecologie i el Front d’Esquerres: “Les alternatives electorals a Catalunya Nord, dividides i derrotades”. Dedicaven especial atenció als candidats catalanistes: l’activista Pere Manzanares i la republicana Alícia Ey per Europe Ecologie o el convergent Jordi Vera per la llista “oficialista” del Partit Socialista. També el directe!cat centrava la seva notícia amb la victòria del socialista díscol: “George Frêche guanya la primera volta de les eleccions a la Catalunya Nord”.

Ja no sorprèn que la premsa de paper del Principat tracti amb poca atenció el què succeïx a la resta de territoris dels Països Catalans. Tanmateix, en aquest cas, la notícia d’uns comicis regionals en el seu conjunt si que mereixia un tractament destacat. Deixant de banda que les comarques nord-catalanes formin part de la mateixa nació hi ha altres elements que justificarien destacar molt més els resultats del Llenguadoc-Rosselló i, especialment, de la Catalunya Nord: una simple qüestió de veïnatge, l’increment de les relacions institucionals en projectes com l’Eurodistricte de l’Espai Català Transfronterer (entre les comarques gironines i nord-catalanes), els debats a l’entorn d’infraestructures comunes o la presència a les eleccions de partits també presents al sud de l’Albera -CDC i ERC- així com el suport d’ICV a la llista Europe Ecologie.