reinaEl dissabte a primera hora van operar el rei espanyol, Joan Carles de Borbó, en un quiròfan de l’Hospital Clínic de Barcelona. Tot i que els mitjans i el Govern de Catalunya han destacat que el monarca hagués triat un hospital públic per operar-se ha tingut molt poc ressò el fet que estigui recuperant-se en un centre privat en les mateixes instal·lacions del Clínic.

L’operació del monarca espanyol ha dut de corcoll els mitjans catalans. Connexions en directe als telenotícies de TV3, la roda de premsa dels metges al 324 o extensos articles als diaris sobre les visites que ha rebut o detalls tan transcendents com el fet que va haver de seguir la cursa de Fórmula 1 per televisió.

També el Govern català s’ha bolcat amb els problemes de salut de Joan Carles de Borbó. Fins a dues notes de premsa ha emès el servei de premsa de presidència tant per desitjar “una ràpida recuperació de sa majestat el rei” el mateix dissabte com per mostrar la “seva satisfacció” perquè la intervenció “ha estat un èxit” i assegurar que es troba “molt bé, cordial, afable i alegre, com sempre” després de visitar-lo. Només faltava que el president Montilla digués que el rei era molt “campechano”.

El mateix Montilla -tal i com han fet la majoria de mitjans- va considerar “un plaer” que el monarca hagués “escollit un hospital del sistema públic català” que ha qualificat “de referència tant a Catalunya com a Espanya”. En canvi, no va fer cap referència al fet que el pacient estigui passant el postoperatori al centre Barnaclínic. Tal i com explica el periodista Ferran Casas en el seu bloc del directe!cat Joan Carles I està ingressat en una “clínica privada per a ‘vips’ muntada per metges de l’hospital, que usa instal·lacions punteres pagades amb diners de tots i que ha estat denunciada en reiterades ocasions a la Inspecció de Treball”.

Aquesta notícia pràcticament no ha aparegut als mitjans catalans: en cap dels diaris de paper -ni tant sols a l’Avui o al Punt– ni a TV3 ni a Catalunya Ràdio, malgrat l’elevat minutatge que han dedicat al tema. Si que n’ha parlat el Levante -precisament hem plagiat el seu titular “Quiròfan públic, suite privada” o amb més luxe de detalls ElConfidencial.com (“El Rei va entrar en una clínica ‘vip’ del Clínic de Barcelona denunciada a inspecció de treball”).

Segons aquest mitjà digital espanyol en el centre privat paral·lel creat per alguns metges del mateix hospital, “els ‘vips” tenen habitació i servei encara que la resta de l’hospital estigui col·lapsat”. Segons fonts del comitè d’empresa del Clínic “es donen serveis privats però el personal, l’assistència o el material són els de l’hospital públic. Això ho hem denunciat reiteradament. No es poden utilitzar mitjans públics per una institució privada” afirmen. En canvi, segons la web de l’hospital “l’empresa Barnaclínic té la vocació de desenvolupar activitats assistencials per als pacients no finançats pel sistema públic de salut”.