Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Estudi de la Plataforma per la Llengua sobre els usos lingüístics dels canals privats

La llengua catalana té  una presència minoritària a 8TV i RAC105 TV, dos dels quatre canals de televisió que gestiona el Grupo Godó. Ho posa de manifest un informe elaborat per la Plataforma per la Llengua que analitza els usos lingüístics dels canals de TDT que gestiona l’empresa Emissions Digitals de Catalunya (EDC), propietat del grup editor de La Vanguardia.

En el cas de 8TV, l’estudi de la Plataforma per la Llengua analitza els usos lingüístics de la programació durant tota una setmana. La conclusió és que tan sols el 36,5% del temps de programació s’emet en llengua catalana, mentre que el 63,5% restant és en llengua castellana. El prime time nocturn és la franja horària on el català té una presència més minsa: només el 25,8% del temps de programació és en aquesta llengua.

En relació al canal dedicat a continguts musicals RAC105 TV, l’estudi analitza els usos lingüístics de les cançons interpretades en els horaris de prime time, i constata la preeminència de cançons en anglès, que representen el 79,2% del total de les peces musicals. En canvi, les cançons en llengua catalana tan sols representen el 7,8% del total en aquesta franja.

L’informe també conclou també Barça TV, canal que també gestiona EDC, emet el 100% de la seva programació en llengua catalana. L’anàlisi no té en compte Estil 9, el quart canal del multiplex de TDT que gestiona el Grup Godó, que emet actualment en període de proves i que el grup ha subcontractat, prèvia autorització del CAC, a l’agència de mitjans espanyola New Market Millenium.

Únic canal privat d’abast català

L’any 2003 la Generalitat de Catalunya va convocar un concurs públic per explotar un canal múltiple digital de TDT, que va guanyar Emissions Digitals de Catalunya. Es tracta de l’únic canal privat de TDT que cobreix tot el Principat. Un dels objectius del Govern a l’hora d’adjudicar un canal a la iniciativa privada era el foment de la llengua catalana en l’àmbit audiovisual. Tanmateix, els resultats obtinguts en l’estudi de la Plataforma per la Llengua mostren que aquest objectiu no ha reeixit.

La Plataforma per la Llengua demana “un esforç conjunt entre el Govern de la Generalitat, el Consell Audiovisual de Catalunya i el sector audiovisual català per tal de garantir que els teleespectadors catalans puguin disposar d’una oferta significativa de mitjans audiovisuals en llengua catalana” i recorda que TV3,  “la cadena líder”, emet el 100% de la programació en llengua catalana.