Els grans esdeveniments informatius són seguits per tots els mitjans però, en casos com la sentència sobre l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, la premsa es despulla ideològicament en portada.

Fem un repàs de les principals portades dels rotatius catalans, tant nacionals com comarcals.

A més, també analitzem de la reacció dels diaris espanyols.

La reacció de la premsa catalana

El Periódico

Segons El Periódico de Catalunya, “Volem l’Estatut” i, per si no havia quedat prou clar, acompanya el titular amb una imatge gens innocent: l’escut institucional (del 1979!) del govern de la Generalitat de Catalunya.

La Vanguardia

Per La Vanguardia “El TC rebaixa l’Estatut”. Molt significativa és la segona part de la portada on, el clàssic editorial escrit, sota el títol de “Que parlin les urnes” ve acompanyat de les imatges de José Montilla (PSC-PSOE) i Artur Mas (CiU), els candidats de l’status quo principatí.

El Punt

El Punt obra totes les seves edicions locals obviant el terme “Estatut”, amb una declaració de principis: “Som una nació” i, afegeix –per si no havia quedat clar–: “diguin el què diguin”.

Avui

La veu d’Hermes modifica el seu to a través de l’Avui: “El TC fa injustícia” (imatge portada). A diferència d’El Punt, tot i replicar-ne el text de l’editorial, aquesta afirmació podria ben bé estar extreta de les paraules del president Montilla, foto que apareix fent de nexe entre titular de portada i editorial.

La sentència a la premsa comarcal

Diari Girona La Mañana Regió 7 Segre

La premsa comarcal i local és més subtil o menys explícita marcant el seu perfil ideològic a través d’una notícia d’interès nacional. Pel Diari de Girona “El TC mutila l’Estatut”; pel Segre “Montilla crida a mobilitzar-se davant la tisorada de l’Estatut”; La Mañana recorda que “El Constitucional fa una nova retallada a l’Estatut”; i, el Regió 7 fa èmfasi en dos aspectes clau de les reivindicacions catalanistes afirmant que “El TC retalla aspectes clau de l’Estatut en llengua i finances”.

Les visions de la premsa espanyola

El País El Mundo ABC La Razon

A l’Estat espanyol la interpretació és totalment contrària. El País considera que el TC avala l’Estatut, tot i recordar que nega la validesa al terme nació. Per El Mundo s’ha salvat l’Estatut. L’ABC és més visceral i amb una bandera espanyola “ocupant” mitja portada afirma que el TC purga l’Estatut. La Razón hi posa l’estocada que faltava, recordant per enèssima vegada que Catalunya està dins de la indissoluble unitat d’Espanya.

A banda, podeu consultar una extensa recopilació de les “portades” de la premsa digital publicada per Albert Cuesta.