Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

logo_fundaccLa tercera onada del 2010 del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura mostra un augment del consum de mitjans a Catalunya, excepte en televisió, que manté la seva lenta però imparable tendència a la baixa, tot i que encara és el mitjà amb més seguiment amb diferència. Tant la premsa impresa com la ràdio guanyen petits percentatges d’audiència, però, un cop més, segueix sent internet que mostra la seva continuada penetració en l’hàbit dels usuaris: quasi un punt des de l’anterior onada i i més de sis en tan sols un any i a hores d’ara ja són 2.840.000 els habitants de Catalunya -un 44,2% de la població major de 14 anys- els que naveguen per la xarxa.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Pel que fa als usos lingüístics, aquesta onada reforça el paper capdavanter de TV3 i la CCMA a l’hora de garantir la presència del català a les televisions, copant quasi tota l’oferta existent en aquest format, a excepció dels canals locals i d’IB3, que té una audiència mínima al Principat.
Per contra la ràdio es manté com el mitjà més normalitzat, on les dues emissores capdavanteres en audiència -Catalunya Ràdio i RAC1- són en català, igual que les cadenes temàtiques. En el camp de les ràdios musicals, per exemple, les que són en la llengua pròpia creixen per sobre la mitjana.
A la premsa escrita, en canvi, continua el predomini del castellà, tant en els diaris com en les revistes, encara que en aquestes segones va arrelant la presència de capçaleres en català gràcies al creixement de la premsa local i comarcal, que, en alguns casos, assoleix tirades similars a les de les publicacions de distribució a tot el país.
Pel que fa a internet, pràcticament la meitat dels usuaris naveguen en català, mig punt més que l’anterior onada, en una mostra de la vitalitat d’aquesta llengua a la xarxa, encara que la xifra dels que ho fan en castellà pugi fins al 92%.