acpc-granAvui s’ha presentat al Centre Internacional de Premsa de Barcelona el “Llibre Blanc 2010 de la Premsa Comarcal i Local catalana d’informació general i amb difusió de pagament”, un rigorós estudi realitzat durant un any i mig per la consultora Marketing Media Europe  sobre l’estat de la premsa de pagament per encàrrec de l’Associació Catalana de la premsa Comarcal.

L’informe se centra sobretot en l’aspecte econòmic de la premsa de proximitat per tal de buscar solucions a l’actual conjuntura de crisis, on han caigut tan els ingressos publicitaris com les ajudes públiques. És per això que analitza factors com el “volum d’ingressos per publicitat, xifres de vendes, marges de benefici, indicadors de consum, costos per lloc de treball i rendiments per exemplar venut entre d’altres”. L’estudi demostra el vigor de la premsa local -líder en audiència per davant de les grans capçaleres generalistes- que en un moment de caiguda global de la lectura de premsa -un 2% en el cas de l’escrita en català,- ha augmentat fins a un 15% la seva audiència el 2009, fins arribar als 875.000 lectors. Les pujades més significatives provenen de les revistes de les comarques gironines -fins a un 36% de nous lectors- i dels diaris, liderats pel Punt de les comarques barcelonines, un 43,5% de creixement, i Regió 7, amb un 17%.
La forta penetració d’aquests mitjans al territori ha estat clau -continua l’estudi- perquè “la crisi publicitària sigui menys virulenta que al conjunt del sector”, així com la diversitat dels anunciants, que es xifren en 88.000. Tot i això, el 2007 va ser el millor any de la premsa local en matèria d’ingressos publicitaris -quan va arribar a bellugar prop de 100 milions d’euros- i actualment es troba en una xifra de negocis inferior a la de l’any 2004.
L’informe anima als editors a “treballar conjuntament en campanyes de promoció i defensa de les seves capçaleres per tal que aquestes guanyin notorietat al mercat i es puguin consolidar en una alternativa als grans mitjans generalistes”.