Entrevista a Teresa Carreras, directora de La Independent, Agència Catalana de notícies amb Visió de Gènere.

Perquè una agència de notícies amb visió de gènere?
Tot i que en els darrers 30 anys s’ha avançat molt en el camp dels drets de les dones i que ara els mitjans parlen molt més de les dones, encara avui hi predomina una imatge masculina del món, una imatge molt centrada en la competició i no en la cooperació. Creiem que les dones podem donar una mirada diferent a l’actualitat.

I una agència de notícies perquè té més possibilitats d’influir en els mitjans. No volem limitar-nos a fer una publicació limitada a un públic concret, sinó que la nostra idea és influir en el conjunt de la professió.

En què es concreta aquesta visió de gènere?
Per una banda volem donar sortida a totes les històries que promoguin la igualtat entre gèneres. No sols de les dones sinó també dels homes, doncs aquesta desigualtat és perjudicial per a ambdós.
Per una altra volem aportar aquesta mirada diferent a temàtiques que normalment es tracten sempre igual. Per exemple, en la nostra primera producció sobre la immigració posem l’accent en com afecten les dones aquests moviments, en que passa quan els treballadors que han immigrat tornen a casa amb les seves famílies, en quins rols té cadascú, etc.

Molta gent li dirà que avui en dia ja hi ha moltes dones a les redaccions, la mateixa directora de TV3 és una dona, per posar un exemple.
Sí, ja he dit que s’ha avançat molt en els darrers anys, l’altre dia llegia que la proera directora d’Expansión a Catalunya serà una dona. Però no podem obviar que Mònica Terribas és una minoria en un món que encara és majoritàriament d’homes.

Però no es tracta sols de les persones sinó de la mirada. I aquest és el repte encara pendent en els mitjans catalans.

Una agència de notícies no és un repte molt complex en l’era de la sobreinformació?
Sí que ho és. Molt. Però aquest és un projecte que ve de lluny, que fa cinc anys ja que anem pensant i preparant i que ara hem decidit endegar amb molta modèstia. Comencem poc a poc, conscients de les nostres limitacions, però sabent també que les noves tecnologies també són bones aliades. La Independent, des del seu naixement, ja és una agència multimèdia. Un dels nostres objectius és deixar que siguin els protagonistes de la notícia els que parlin al públic en general i per això en cada notícia hi haurà foto i vídeo.

Una pregunta obligada en temps de crisis. Com veieu la part econòmica del projecte?
A nosaltres la crisi ens ha afectat durament. Teníem unes expectatives molt altes que hem anat reduint fins a menys de la meitat. La idea original era sortir cada dia i en canvi ara ho farem dos dies per setmana. Això ens permet tenir una infraestructura molt més reduïda i, diguem-ne, realista.

Però el vostre no és un projecte voluntari. És professional.

Sí, i tant, creiem que la feina dels periodistes ha de ser retribuïda. Per a l’Agència comptem amb un nucli central de sis persones, i una redacció flexible, estesa per tots els territoris de parla catalana, de 30-40 persones, la majoria vinculades a la Xarxa de Dones Periodistes, encara que una cosa és La Independent i l’altra és l’associació.