tav valènciaAhir Renfe anunciava, amb bombo i platerets -presència del seu President, Teófilo Serrano, i el Delegat del Govern espanyol al País Valencià, Ricardo Peralta, incloses- les tarifes del nou servei d’Alta Velocitat entre València i la capital del Regne. La que s’ha presentat com la principal millora per a la vida quotidiana de valencians i valencianes en molts anys, no podia quedar tapada per cap mala notícia, com per exemple que, a partir d’ara, serà molt més car viatjar en tren a Madrid.

Per evitar aquest titular tan negatiu Renfe anunciava que es podrà viatjar en TAV “des de 31,90 euros”, missatge recollit per la majoria de mitjans, encara que s’ha de reconèixer que amb un entusiasme irregular. Així, per exemple, Levante titulava un eufòric “El TAV costarà 31,9 € al web i circularan 30 trens diaris”. Las Provincias també s’empassava l’esquer, encara que ho matisava amb un “El TAV a Madrid costarà 80,40 euros a taquilla i 31,90 euros al web”. Tot i que als interiors de les notícies abunda la informació detallada d’horaris i preus, el titular-trampa de Renfe ja havia colat, tal i com denuncia L’Informatiu.

I és que el famós bitllet de 31,90 no sols serà d’adquisició exclusiva per internet -quasi 50 euros per passatger suposa el cost del personal de guixeta?- sinó que s’haurà d’adquirir amb 15 dies d’antelació i està limitat a un màxim del 6% del passatge. Una autèntica tarifa trampa que tracta d’amagar la desaparició de l’actual servei dels Alaris. Si fins ara anar i tornar a Madrid costava 95,60 euros, ara la tarifa puja fins als 160. Excepte per aquest “màxim” d’un 6% que ho podrà fer per 51,50. L’única alternativa més econòmica serà un Alvia indirecte, però que sols comptarà amb dos combois diaris. La situació queda en un punt que, per competir amb l’avió, Renfe ha d’utilitzar l’argument del temps: “de centre-ciutat a centre-ciutat el TAV és més ràpid que l’avió”, doncs aquest resultarà, de mitjana, més barat que el ferrocarril.

I, paradoxes de l’ecosistema mediàtic valencià, aquest cop han estat els informatius de Canal 9 els que més s’han esforçat a destapar la comptabilitat creativa de Renfe. Queda demostrat que des de la televisió autonòmica si saben fer periodisme crític, però només si es tracta de fer-ho contra un administració no controlada pel PP.