berca-TVLa política de concessions de TDT per part del Govern valencià comença a donar peu a situacions surrealistes. Com ja van denunciar moltes veus en el seu moment, l’executiu de Francisco Camps va repartir les llicències locals i autonòmiques de la nova televisió digital seguint criteris polítics i no de servei públic o de viabilitat econòmica. Llavors, alguns dels guanyadors de concessions locals van ser grups sense implantació al País Valencià, com la madrilenya Libertad Digital, mentre canals públics municipals quedaven sense opcions d’emissió, a no ser que s’organitzessin en, a vegades, complicats consorcis comarcals.

Un d’aquests casos és el d’Algemesí, que compta amb Berca TV des de 1985, la televisió local més antiga del País Valencià, i que a causa de no tenir llicència en TDT ha vist com perdia gran part de la seva audiència. La solució que han trobat els responsables municipals ha estat llogar part de la graella a Libertad Digital -qui sí que té una concessió de televisió local a la comarca de La Ribera- per emetre els informatius i alguns monogràfics de Berca TV. Ni Des de l’Ajuntament ni des del canal privat han volgut fer públic el cost de l’acord, encara que el regidor de comunicació, Enrique Ballester, va declarar a Levante que no suposa “ni una cinquena part” dels 60.000 euros que tenien pressupostat per al llançament de la televisió local digital.

L’acord, però, desperta alguns altres dubtes. Un és sobre la legalitat de la concessió a Libertad Digital, qui hauria de fer, per llei, sis hores diàries de programació pròpia de caràcter local i un 25% de les emissions en valencià. Uns incompliments que, en el cas de les concessions autonòmiques i locals valencianes és la norma i no sols no reben cap tipus de control governamental, sinó que reben nombrosos premis en forma de publicitat institucional. Alguns canals, com el de Las Provincias, directament han estat desmantellats i cedits a canals estatals de forma totalment irregular i altres, com el vinculats a l’empresa Mediaset, relacionada amb el Cas Gürtel, ni tan sols han començat a emetre. La comparació amb la persecució que pateixen les emissions “il·legals” de TV3 o d’altres emissores locals com Gandia TV, es podria definir com odiosa.

Però alguns experts apunten que aquest tipus de pràctiques podrien estar en l’origen dels concursos als que va optar Libertad Digital. Ja al 2006, el blocaire Víctor Romero es preguntava quin interès podia tenir una cadena madrilenya en explotar canals locals valencians i es preguntava si no seria “l’especulació de les ones” la seva finalitat última.