bcn-media-lab“Repensar el periodisme”. Al voltant d’aquesta idea, però amb molta humilitat, un grup de periodistes han llençat Bcn Media Lab, un espai de trobada informal per debatre sobre el futur del periodisme i dels periodistes. Precarietat, tecnologies, mitjans, establishment… un cop cada dos mesos, tothom interessat està convidat al bar 37 grados de Barcelona per sentir -però sobretot per parlar- sobre alguns dels temes que més preocupen els periodistes. Darrere la proposta no hi ha cap organització, ni tan sols un col·lectiu formal. Només un grup de persones amb inquietuds que s’han conegut a les xarxes.

La primera trobada va ser a l’octubre i va versar sobre el 2.0. S’hi van acostar més de 70 persones amb “molt bon feedback”, recorda Sílvia Cobo, una de les impulsores. La segona és avui mateix, a 2/4 de vuit i està dedicada als “periodistes emprenedors”. Des de fa ja alguns dies van escalfant l’ambient i preparant el debat des del seu bloc.

Però quin és l’objectiu de tot plegat? La mateixa Cobo diu que “cap en concret, sinó tan sols trobar-nos i parlar”. Les xarxes socials estan bé, però assumeix que “els espais físics també són necessaris” i que “hi ha inquietud en el sector”. L’èxit del primer debat ho certifica. És un debat informal, però no improvisat. Volen que la gent es prepari, portar ponents interessants i anar al fons de les qüestions plantejades. Fer, al final, que el periodista participi i aporti el seu punt de vista en el gran debat sobre el periodisme que es viu ara mateix.

Quan es compara iniciatives com la seva amb altres més oficials -i menys concorregudes, a pesar de comptar amb més mitjans- Cobo s’encongeix d’espatlles: “Formo part d’una generació acostumada a viure en la precarietat. Ni tan sols estic col·legiada, senzillament perquè no m’ho puc permetre, així que si vull organitzar qualsevol cosa ho faré sense buscar certs mediadors que ara, amb les eines tecnològiques que tenim, no necessitem. No sé si és desafecció, crec que som una altra generació”. Encara que potser el desinterès és mútu: “Vam escriure al Col·legi explicant-los la iniciativa i ni tan sols ens van respondre”.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019