Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

aulamediaAvui comença la sisena edició de les Jornades d’Educació en la Comunicació organitzades per l’associació Aulamèdia. Els tallers, pensats tant per a docents com per a professionals de la comunicació, pretenen donar eines per avançar cap a l’alfabetització mediàtica. Per Francesc-Josep Deó, el seu coordinador, aquests pretenen “donar eines als professors que volen ajudar als seus alumnes a interpretar i decodificar els continguts dels mitjans”, una eina que considera necessària per “tenir una ciutadania més crítica i menys fàcilment manipulables pels mitjans”. Sigui aquesta manipulació en l’àmbit informatiu com en el publicitari o l’entreteniment.

Deó considera que aquesta educació en comunicació és “tan bàsica a l’escola del segle XXI com aprendre a redactar ho ha estat a la del segle XX” i, per tant, reclama que aquesta matèria entri al currículum obligatori de l’educació formal. “Això fins ara no és així –es lamenta- i depenem totalment del voluntarisme d’un grup força gran de professors i mestres que hi posen molt d’esforç personal”.

Moltes escoles sí que han incorporat el món audiovisual a les seves assignatures, però en general es limiten a l’utilització de les eines. “Unes poques inclouen la construcció dels llenguatge –assegura Deó- i pràcticament ningú treballa en l’aspecte de l’anàlisi crítica del discurs”. El problema, rebla, és que ni els poders públics ni els mitjans tenen cap interès en difondre aquesta capacitat crítica que considera “bàsica per a una societat profundament democràtica”.

Les jornades, que enguany duen per títol “Educar la mirada”, s’allargaran fins divendres a l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona i inclouen la participació de diferents educadors, periodistes i analistes, així com la projecció de documentals realitzats pels propis centres educatius.